Har ett mestadels kallställt fritidshus där vi har en frostvakt på 10C på toaletten på vintern.

Nu kommer vi åka dit vintertid för renoveringar och undrar om toaletten kan användas utan risk för frostskador.

Vattnet in är avstängt så isåfall skulle spolning ske med hink? Tänker då glykol i vattnet.

Avloppet går till kista på tomten.
 
PeterFalun
Funkar nog men får man köra ut glykol i kista på det sättet?
 
Har du fall på ledningen fryser det inte. Häll inte ut glykol på det viset.
 
  • Gilla
orco och 1 till
  • Laddar…
Etanol(spolarvätska) kanske är ett något miljövänligare alternativ?
 
KAn inte vara något problem när du har frostvakt.
 
  • Gilla
orco
  • Laddar…

Bästa svaret

Vi har så i fritidshuset. Kör underhållsvärme på 10 grader (labbar med att sänka till 5 - 8 grader denna vinter). Och spolar med hink när vi är där. Förra vintern drabbades vi av elavbrott därute när det var - 10 ute. Vi kunde inte få någon status från vattenfall om reparation. Så jag åkte ut efter en dag och hällde glykol i toaletten och vattenlåsen i dusch, handfat osv. Men såg att reparation pågick, så det var nog onödigt.
 
  • Gilla
orco
  • Laddar…
PeterFalun PeterFalun skrev:
Funkar nog men får man köra ut glykol i kista på det sättet?
Tack, att döma av svaren i den här tråden så är det nog inte ngn bra ide :)
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Etanol(spolarvätska) kanske är ett något miljövänligare alternativ?
Just det, tack!
 
Lulaua Lulaua skrev:
Har du fall på ledningen fryser det inte. Häll inte ut glykol på det viset.
Aha, ja troligen har vi fall så det borde funka då.
 
H hempularen skrev:
Vi har så i fritidshuset. Kör underhållsvärme på 10 grader (labbar med att sänka till 5 - 8 grader denna vinter). Och spolar med hink när vi är där. Förra vintern drabbades vi av elavbrott därute när det var - 10 ute. Vi kunde inte få någon status från vattenfall om reparation. Så jag åkte ut efter en dag och hällde glykol i toaletten och vattenlåsen i dusch, handfat osv. Men såg att reparation pågick, så det var nog onödigt.
Aha, bra att höra av dig som faktiskt gör såhär! Tack!
 
Även om glykol är giftigt för däggdjur så är det miljömässigt ganska likt etanol.
 
O orco skrev:
Tack, att döma av svaren i den här tråden så är det nog inte ngn bra ide :)
Det beror på vad det är för glykol. Propylenglykol är inte giftigt.
 
Jag fattar inte varför du ska använda glykol när du spolar? Du har ju underhållsvärme på. Om du är där på vintern och använder toan så spolar du med det indragna vattnet utan glykol. Eller hur?
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag fattar inte varför du ska använda glykol när du spolar? Du har ju underhållsvärme på. Om du är där på vintern och använder toan så spolar du med det indragna vattnet utan glykol. Eller hur?
Du har självklart helt rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.