Hej,

hur har ni som använder vindsutrymmet som förvaringsutrymme gjort?

Skall försöka använda mitt vindsutrymme som förvaring, och tänker då på hur man gör ett "golv" bäst. Har takstolar cc1200, dessa isolerade emellan. Över dessa skall jag ha 95 byggmatta tvärs. Skall inte använda hela vindsutrymmet utan bara en del.

Funderar på att sko på takstolarna med 45x95 (blir ju samma höjd som isoleringen), och på dessa lägga typ råspont som golv. Vad tror ni om detta???

Det handlar ju om den kalla delen av vinden...behöver man väga in det (förutom att dom saker man förvarar skall klara det)
 
Det allmängiltiga rådet är att inte använda en kallvind för förvaring av organiskt material som kan bidra till mögeltillväxt. Klimatet där uppe är mer eller mindre det samma som utomhus.
 
Ja vi kommer ju inte förvara potatis där... Dock tänkte vi ju använda det till kanske julgrejer, gammalt porslin mm (dvs inte speciellt organiskt).

Men ingen med nån kommentar till min lösning av golvet?
 
Har precis samma funderingar själv. Nackdelen med att sala på takstolarna är väl att man skapar en köldbrygga, men den kanske är försumbar?

Ett annat alternativ skulle kunna vara att i den vertikala stommen spika nya horisontella 45x95 ovan isoleringen.
 
Sagt och gjort. Har salat på takstolarna med 95:surprised:r. La 22mm råspont över. Visst, köldbrygga blir det ju men det är ju ändå nästan 30cm trä vilket dock isolerar lite...

Blev stadigt och bra, gick på nolltid att göra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.