Fick idén när jag var upp på gargevinden en solig dag - puh vilken hetta!
120m² svart plåttak gör ju att det blir varmt direkt när solen tittar fram.
Placerade en termometer på vinden och konstaterar att det i våras var ca 15°C varmare på vinden jämfört med ute.

Tanken var då att med en fläkt (termostatstyrd såklart) trycka ner varmluft från vinden ner i garaget.
Vinden har ju redan ordentligt med tilluft via takfot och extra ventiler.
I garaget finns även ventiler som då får fungera som frånluft.

Någon som provat detta ?
Ger det tillräckligt mycket för att vara värt besväret ?
Kan det ställa till några fuktproblem när vinden får "forcerad ventilation" eller är det bara en fördel ?
 
Jo det är provat, varm luft vill uppåt så det krävs en stark fläkt att få luften nedåt. Det KAN vara så illa att det går mera el till fläkten än energin i varmluften, jag kan inte räkna på detta så det får någon annan göra.

Protte
 
Hmm, det var ju ett problem tillräckligt besvärligt för att stjälpa idén :(
Det krävs ja ganska stora luftmängder för att transportera 1kwh väremeenergi så det kan definitivt bli fråga om en rejäl fläkt.
I mitt fall är det ca 5,5m från golv till nock så det blir ganska långt om man ska flytta varmaste luften till kallaste stället. Frågan är om man verkligen behöver trycka luften ända ner till golvet eller om den tilltänkta fläkten skapar tillräckligt mycket rörelse på luften så det ändå blir varmt även vid golvet ?

Problemet med att trycka ner varmluft finns väl även med vanliga luftsolfångare på en vägg ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.