Hej på er.

Jag har ett nybyggt Rönnäs från Eksjöhus. Det är ett 2-planshus med valmat tak.

Uppe på vinden ligger det idag vad jag tror är lössprutad isoleringsull i golvet, och sen några landgångar runt för att kunna komma fram till trappan så man kommer ut på taket.

Jag funderar på om det påverkar något eller "förstör" något om man monterar några skivor på golv och väggar och använder utrymmet som förråd. Någon som vet?

Kan det påverka vindsutrymmets syfte på något vis? Isolering, ventilation m.m.?

Jag hajar att jag inte ska blockera några nödvändiga passager eller så, men det är ändå ett antal kvadrat med potentiellt lagringsutrymme där uppe.

Tacksam för input som sagt.
 
Mikael_L
Jag är ganska övertygad om att det mesta går bra, bara du inte väljer något diffusionstätt. Men golvspånskivor eller råspont eller nåt sånt blir väl bara finfint.

Däremot är takstolarna nog inte dimensionerade för last på hanbjälken. Jag misstänker att om inget annat är stipulerat när dimensioneringen gjordes så tål den bjälken ungefär en vuxen karls vikt med en nedböjning som är acceptabel. För att man ska kunna isolera, kontrollera och serva vinden.


edit:
Rönnäs, fint hus! d^_^b

Skulle lätt kunna tänkt mig ett sånt.
 
Redigerat:
Så 100kg typ, per bjälke, är det vad du säger? Landgångarna ligger ju liksom över fler som det är nu och fördelar vikten, skulle man lägga ner några skivor där skulle de ju fördela vikten över fler bjälkar på samma sätt, och ställa upp några kartonger, kanske utemöbler på vintern och snowracer på sommaren och dylikt borde inte vara ett problem då tänker jag...
 
Mikael_L
Utan att gräva något mer runt dimensionering skulle jag själv våga bygga på med ett relativt lätt golv och förvara lätta prylar på vilket vindsbjälklag som helst.
Ja precis, julgransprydnader, barnens plastleksaker (hinkar och spadar) kartonger inte alltför tungt fyllda med säsongskläder osv osv.
Men inte helt fulla och tunga flyttkartonger med böcker osv.

Innan jag själv vågade börja belasta med mer än -säg 30-50 kg/kvm *, skulle jag nog försöka kontrollera vad bjälklaget bör tåla.


*(30-50kg/kvm är ju en statisk last, och sen lägger man till sin egen vikt då man rör sig däruppe.)
 
Redigerat:
Det går bra att lägga golvplank eller skivor, som är anpassade till avståndet mellan takstolar/bjälklagsreglar.
Men det är inte säkert att bjälklaget är dimensionerat att bära extra last, så släng inte upp för mycket boklådor mm innan du har kontrollerat bärförmågan.
 
KnockOnWood skrev:
Det går bra att lägga golvplank eller skivor, som är anpassade till avståndet mellan takstolar/bjälklagsreglar.
Men det är inte säkert att bjälklaget är dimensionerat att bära extra last, så släng inte upp för mycket boklådor mm innan du har kontrollerat bärförmågan.
Och då kommer min naturliga följdfråga på det ;)

Hur kontrollerar jag bärförmågan?
 
Mikael_L
Om du har takstolsritningar så framgår det ibland där.

Annars blir det att så snällt anlita en konstruktör :D
 
Vafan, huset är ju nybyggt, blev klart i slutet av juni, då måste ju snickaren ha ritningar? Eksjöhus själva borde ju veta något också tycker man... Får göra några samtal på måndag, ska ju åter till jobbet då efter 8,5 månaders "ledighet". Lär ha en timme i köerna på vägen in till jobbet... :rolleyes:
 
Mikael_L
Så här t.ex. kan det se ut när konstruktören har dimensionerat för last:
braritning2utannamn.jpg

Högerklicka och välj visa bild, om du inte får se den i full storlek.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.