Hej!

En tanke som har slagit mig är att man borde ta tillvara den värme som blir i uterummet på något bra sätt.

I sommarstugan som är ouppvärmd när vi inte är där har vi ett inglasat uterum med kanalplast. I uterummet så blir det ju väldigt varmt när solen ligger på, även en kall vårdag när det bara är 10-12C° ute.
Eftersom stugan är ouppvärmd så kan temperaturskillnaden ligga på 10-15 grader mellan uterum och stuga.

Min tanke va att sätta in en fläkt med termostat som blåser in uppvärmd luft i stugan när temperaturskillnaden är positiv. D.v.s. när det är varmare i uterummet än vad det är inne i stugan.

Vad tror ni om det?
Vad för typ av fläkt och termostat skulle vara lämplig att använda?
 
Det låter som en luftsolfångare, modell större. Dvs inget konstigt. Men se till att du inte blåser in luft med högre fuktighet.
 
Jag har googlat lite efter en lämplig termostat men är inte tillräckligt kunnig på området så om nån har ett tips om vad som skulle passa så tar jag tacksamt emot det.
 
Se till inte inte bara sätta styrningen på att det ska vara varmare i uterummet utan med definierat spann på någon/några grader. Annars riskerar du att få vääldigt mycket start och stopp på fläkten.
 
Har ett uterum med värmeflytt-termostat och dubbla fläktar - som dels trycker in varm luft i huset uppe vid taket - och dels blåser in luft från källaren vid golvet i uterummet. Fläktarna har friblås-flöde på 180m3 per timme och korta kanaler så de borde komma hyfsat närma den kapaciteten. Flödet räcker dock inte för att ta hand om all värme. En solig vår- eller höst-dag blir det kanske 35*C i stället för 40*C i uterummet.
Temperaturen i huset stiger obetydligt (värmetrmostaterna stänger av). Svårt att säga om jag lyckas dra ned någon värme i källaren. Värmetermostaterna i källaren ser till att temperaturen där inte går under 18*C.
Fukt är inget problem. Uterumsluften brukar ligga på 35% och jag får ingen fuktökning i huset.

Värmeflytt-termostaten står ett par grader högre än rumstermostaterna i huset.
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Intressant. Vad menar du med "värmeflytt-termostat"?
 
En "värme-termostat" slår till när temperaturen går under det inställda värdet. För "värmeflytt" måste den slå till när temperaturen går över gränsen. Om du söker på "värmeflyttare" hittar du färdiga paket med fläktar och termostat med växlingskontakt (kan kopplas för endera av alternativen ovan).
Om man gillar matte kan man räkna på instrålad soleffekt, medel k-värde på uterummet, utetemperatur, varifrån luften fylls på i uterummet - och lista ut hur mycket fläktkapacitet som behövs. Lite enkelt så finns det en hel del effekt att hämta, men luften blir inte lika het som den t.ex. runt ett kaminrör. Därför kan det vara bra med mer blås än vad små värmeflytt-paket ger. Och - världens starkaste fläkt kan inte få ut någon luft från ett helt tätt rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.