Hej,

Har precis köpt en sommarstuga från 30-talet. Någon gång under historiens lopp har ägaren brutit loss pärlsponten och satt in spånskivor istället. Pärlsponten har förvarats utomhus under huset sedan dess.

Frågan är nu om det går att återanvända pärlsponten och sätta in den i huset igen eller om den är förstörd. Har kollat på ett par bitar och de verkar inte angripna på något sätt.

Något speciellt man ska tänka på? Skadedjur? Spricker de om de kommer in i värme igen?
 
Nej, de borde inte spricka. Men du bör tänka på att lyfta in panelen i värmen en god stund innan montering. Detta för att de inte skall torka isär så mycket uppe på väggen.
 
OK, låter bra, tack för svaret. Ingen risk för skadedjur alltså?
 
Om det skulle bo djur i pärlsponten så borde du se detta direkt bara du tittar på virket. Är de hela, rena och saknar "ingångshål" så tycker jag inte att det borde vara något problem.
 
Perfekt, då blir det till att ta fram allt virke, inspektera och hoppas på det bästa!
 
Lite kul att kunna återanvända gamla material ju!
I mitt hus har jag under renoveringen kunnat se hur man dolt synliga trädetaljer, bla pärlsponten (överspikad med masonit) de klassades väl som "billigt" förr och det var väl därför man ville dölja det ?
Nu är ju trenden den motsatta, och dessutom är det ju väldigt snyggt! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.