Jag har en effektvakt inkopplad vid min central. Det här är en fråga angående strömtransformatorerna som är placerade runt var och en av de tre inkommande faserna.

Det är alltså liknande dessa som sitter monterade: http://www.relek.se/privat/effektvakter/ring.html (troligtvis inte samma märke, men bara för att ni ska veta vad jag menar)

Vad jag förstår så lämnar dessa trafos olika spänning proportioneligt till hur mycket el som förbrukas på varja fas och med hur många varv lindningen är på. Som en tångamperemätare. Tänker jag rätt?

Om det är så, så borde det väl vara möjligt att med en enkel voltmätare få en bild av aktuell förbrukning separerat på faserna genom att mäta spänningen från varje trafo? Skruvplintarna från dessa trafos sitter ju dessutom lätt åtkomliga i en kopplingsdosa utanför centralen.

Det jag egentligen vill få fram är inte en exakt förbrukning utan snarare hur belastningen av mina fassäkringar är fördelad. Vid installationen av golvvärme och luftvärmepump osv så vet jag att elektrikern inte la någon vikt på att aktivt fördela de nya lasterna och troligtvis är en av faserna mycket mer belastad än de övriga.

Vilken som ÄR överbelastad vet jag eftersom det är en och samma fassäkring som går hela tiden, men det är bra att veta hur fördelningen ligger till och om det finns marginal till att fördela om eller om jag också måste låta säkra upp.

Och för att lugna er lite... Jag ska inte koppla eller fördela om något själv. Jag vill bara veta om jag tänker rätt. Låt inte den här frågan resultera i en behörighetsdebatt.
 
Ja, du tänker rätt.
 
Ok, tack för svaret.

När det gäller spänningen som strömtrafon lämnar ifrån sig så finns det, vad jag förstår, olika omsättningsförhållanden. Hur tolkar man tex märkningarna 1:50, 1:300 osv? (Obs... Nu har jag inte alls kontrollerat märkningen på mina trafos eftersom jag fortfarande håller mig på ett teoretiskt plan).
 
Omsättningsförhållandet ger utströmmen från transformatorn.
T.ex 1:300 säger att utströmmen är fasströmmen/300.
Vilken spänning det blir beror på effektvaktens konstruktion.
I värsta fall (ur din synvinkel) är spänningen alltid noll!
Enklast är att slå av/på en känd last och se hur mycket spänningen ändrar sig.

Koppla inte bort transformatorerna från effektvakten om du inte vet exakt vad du gör!
Man ska inte köra ström genom en strömtransformator om sekundärsidan är öppen!

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Enklast är att slå av/på en känd last och se hur mycket spänningen ändrar sig.
Jo, men det kan vara bra att veta hur mycket spänning man kan förvänta sig.

b_hasse skrev:
Koppla inte bort transformatorerna från effektvakten om du inte vet exakt vad du gör!
Man ska inte köra ström genom en strömtransformator om sekundärsidan är öppen!
Nu hade jag visserligen inte tänkt koppla bort någonting, jag tycker det är bra med ett varnande finger då och då. Så tack för varningen.

Nu var det alltså inte så "enkelt"? Jag hade hoppats på att bara kunna sätta ett mätinstrument mellan två skruvplintar och får ett värde. Men det finns alltså fler faktorer som spelar in.
 
Det beror också vilket mätområde instrumentet du skaffar är byggt för att mäta.
0-24V DC, 5-15V DC, 0-250V AC etc. det finns en massa olika områden, detta måste tas hänsyn till.

Jag tycker att det enklaste verkar vara att köpa en tångamperemeter och mäta ett tag. Då har du fått ett instrument som går att använda senare till att mäta diverse saker.
 
IT snubben är inne på helt rätt väg, Bax förslag innebär att man måste in i någon av centralerna. Strömvakten sitter redan där och det är bara att mäta i plinten. Skulle jag ha konstruerat det där så skulle det finnas ungefär 1 volt växelspänning vid full last från strömtrafon.


Protte
 
Ytterligare en fråga om omsättningsförhållandet och vilka parametrar som påverkar. Så att jag har det klart för mig hur det fungerar:

Om jag exempelvis, på en fas, förbrukar 3600w och har en strömtrafo med omsättningsförhållande 1:300 så borde alltså spänningen över plinten vid trafons sekundärlindning ligga på ca 12 volt? ( 3600/300=12). Om omsättningsförhållandet vore 1:50 så skulle det alltså då vara 72 volt.

Eller använder jag fel siffror (eller vänder siffrorna fel :) )
 
Som jag skrev tidigare så beror spänningen på effektvaktens konstruktion.
För att räkna ut spänningen så måste du veta resistansen på effektvaktens ingång.

3600W/230V = 15.7A

Omsättning 1:300 ger 15.7/300 = 52.2 mA från transformatorn.

Denna ström måste du multiplicera med effektvaktens ingångsresistans för att få spänningen.

Som prototypen skriver så är detta en låg växelspänning, troligtvis under 1 Volt.

/Hasse
 
just därför det är strömtrafos och inga spänningstrafos du har. de transformerar ner strömmarna och inte spänningarna, se hasses inlägg ovan.
 
prototypen skrev:
IT snubben är inne på helt rätt väg, Bax förslag innebär att man måste in i någon av centralerna. Strömvakten sitter redan där och det är bara att mäta i plinten. Skulle jag ha konstruerat det där så skulle det finnas ungefär 1 volt växelspänning vid full last från strömtrafon.


Protte
Allt är relativt. Jag tycker det verkar råddigare att införskaffa mätare av rätt "kaliber", montera mätsladdar på dessa samt koppla in dem på en plint. Gentemot att lossa en kåpa och hänga på en tångamperemeter.
In i någon form av kapsling måste man ju i vilket fall.

Men alltså, finns det inte mätinstrument/visare som klarar 0-25A direktmätt? Måste man gå vägen via strömtrafo på så "låga" strömmar?
 
Gör så här:

- Stäng av huvudbrytaren till huset
- Koppla bort en av strömtransformatorerna från effektvaktens plintar
- Ohm-mät på plintarna
- Koppla tillbaka strömtransformatorn
- Sätt på strömmen

Och mät så här:

- Voltmät över plintarna i effektvakten
- Använd b-hasses räkneexempel fast baklänges för att få fram primärströmmen

Fast å andra sidan, om du bara är intresserad av snedbelastningen så behöver du ju egentligen inte veta den exakta strömmen utan endast jämföra mellan faserna - eller hur?

Pen
 
Pen skrev:
Gör så här:

- Stäng av huvudbrytaren till huset
- Koppla bort en av strömtransformatorerna från effektvaktens plintar
- Ohm-mät på plintarna
- Koppla tillbaka strömtransformatorn
- Sätt på strömmen

Och mät så här:

- Voltmät över plintarna i effektvakten
- Använd b-hasses räkneexempel fast baklänges för att få fram primärströmmen
Pen skrev:
Fast å andra sidan, om du bara är intresserad av snedbelastningen så behöver du ju egentligen inte veta den exakta strömmen utan endast jämföra mellan faserna - eller hur?
Precis. Ett relativt värde mellan faserna var mitt primära mål. Dock var ovanstående "gör så här" tillsammans med b-hasses mattematik mycket informativt.
 
Pen skrev:
Gör så här:

- Stäng av huvudbrytaren till huset
- Koppla bort en av strömtransformatorerna från effektvaktens plintar
- Ohm-mät på plintarna
- Koppla tillbaka strömtransformatorn
- Sätt på strömmen

Och mät så här:

- Voltmät över plintarna i effektvakten
- Använd b-hasses räkneexempel fast baklänges för att få fram primärströmmen

Fast å andra sidan, om du bara är intresserad av snedbelastningen så behöver du ju egentligen inte veta den exakta strömmen utan endast jämföra mellan faserna - eller hur?

Pen
Absolut värt att prova, och fungerar troligen, men det är emellertid inte helt säkert att resistansmätning ger ett korrekt värde på den ingångsimpedans som strömtransformatorerna "ser". Det finns gott om kopplingar som har en annan impedans vid 50Hz och/eller när dom är aktiva jämfört med passiv DC-mätning.
 
bax skrev:
Allt är relativt. Jag tycker det verkar råddigare att införskaffa mätare av rätt "kaliber", montera mätsladdar på dessa samt koppla in dem på en plint. Gentemot att lossa en kåpa och hänga på en tångamperemeter.
In i någon form av kapsling måste man ju i vilket fall.

Men alltså, finns det inte mätinstrument/visare som klarar 0-25A direktmätt? Måste man gå vägen via strömtrafo på så "låga" strömmar?
25A är inte direkt lite... I stort sätt alla analoga mätarintrument innehåller en shunt eller strömtrafo för att få ut en liten del av strömmen till instrumentet. Ett visarinstrument drar inte många mA i spolen på fullt utslag.
Strömtrafon är ju jättebra iochmed att ledningen man vill mäta kan ligga kvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.