Hej!

Har funderat på att glasa in !

Kan man använda sig av rot för arbete av att konstruera glaspartierna?

Antar att en lokal glasfirma skapar partierna efter våra mått. De tilverkar dessa i sin glasverkstad och sätter dem på plats!

Tror ni man kan få dem att ta betalt för matrial som används för själva partierna och sedan särsklja på tjänsten att sätta ihop dessa vilekt borde vara den stora kostnaden samt kostnaden för att sätta detta på plats!

Det är ju samma sak som någon snickare sätter upp ett garage! Det går ju köpa som byggsats och han sätter upp denna. Byggsatsen får man itne dra av för men om han bygger själva modulerna på plats så får man det!

Någon som kan kommentera iden !

Mvh eter
 
Hej
Om arbetet med att tillverka glaspartierna faktureras dig så ska väl ROT gälla där, jag jämför detta med om att jag tex tillverkar tak-stolar till kund hemma i verkstan för att sen åka dit och montera dessa så faller det ju under arbetskostnad.

det beror ju helt på upplägget mellan dig och hantverkaren, väljer han att baka in produktionen av materialet till en materialkostnad så blir det ju dessvärre inte avdragbart.

lite snurrigt men hoppas att det hjälpte :)
 
frågan är ju om arbete måste utföras i hemmet !
 
Tror inte det, det måste vara arbete på ditt hus.. tex plåtjobb, om kunden beställer ett skydd till skorsten så är ju materialkostnaden den faktiska kostnaden jag har på plåten, arbetet är ju när jag tillverkar samt monterar... även om jag tillverkar på annan ort.... tycker jag.

Jag som företagare har läst allt jag hittar om ROT , för att få en bild av det, men mycket information saknas, har även pratat med en kille på skatteverket i nästan en timme om just ROT och vad som gäller, men de vet lika lite som oss andra om detta och de spekulerar bara i hur det borde vara och vad som kanske kommer att vara, han kunde inte ens tala om för mig hur det blir efter 1:a juli när jag ska fakturera skatteverket halva arbetet, hur lång tid man ligger ute med pengar osv.. Det mesta är i en gråzon just nu verkar det som.. inget är absolut..
 
hmmm kan tänka mig att många hantverkaare drar sig för det.... inte roligt om sedan skatteverket inte accepter avdraget och man bara fått 50 % betalt!

Denna deal är nog lättare att göra innan 1:a Juli då glasmästaren slipper risken att det itne går igenom!

Någon Som vet hur stor del av kostaden för ett glaspart i är arbete och matrial ?
Tänkte på en sak till.... beställare som inte använder rot avdraget... men det är rot.. kan hantverkaren försöka få ut pengar ändå ?
 
JKPK_peter skrev:
Tänkte på en sak till.... beställare som inte använder rot avdraget... men det är rot.. kan hantverkaren försöka få ut pengar ändå ?
Fundering: man får ju anta att eftersom de haft minst 3 månader på sig hittills och ytterliggare 4 månader till på sig att skaffa ett hyperduper-super-stenhårt-system för att förhindra sådant.

När jag pratade med killen på skatteverket så sa han att det kommer troligtvis att finnas någon form av kontroll/kontakt mellan kund/hantverkare/skatteverket...

Samma problem finns ju utifrån oss hantverkare, tex kunden fixar sitt badrum och gör avdrag, han fixar sen köket och hallen, då borde han ju minst ha gjort av med sitt avdrag, sen ringer han fasadkalle och vill ha en ny fasad efter 1:a juli, betalar halva arbetet... sen då? så man får ju verkligen hoppas att systemet dom funderar på håller!!
 
tror många hantverkare och beställare komemr uttnyttja detta avdrag för att tjäna en hacka.....
 
haha.-.. ja du anar inte vilka förslag man får :)
 
Hemmakatten
Tillverkning av prylar/saker som sker på annat ställe, dvs. hos entreprenören får man inte ROT-avdrag för enligt förslaget. Dvs. tillverkning av fönster, sprutlackering av köksluckor, osv är inte ROT-avdragbart.

Förutsättning är att arbetet sker på plats i huset.
 
Det stämmer, ROT avdraget kan endast användas för arbete som utförs på-plats, dvs vid ditt hus. Så för att det ska vara möjligt i ditt fall får väl glasmästaren/snickaren utföra arbetet i ditt garage.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.