Ska sluta förstöra gräsmattan och bygga ett trädäck till vår rampool så den står på en plats istället för olika hela sommaren.

Första tanken var att ta träpall och lägga skivor på för att få till ett snyggt golv samt att man kan ställa ett par solstolar där så man kan hålla koll på ungarna. Gick tyvärr bet på vad för skiva jag skulle kunna ha som tålde vatten så nu funderar jag på att lägga trallträ under.

Någon som gjort ett sådant bygge? Hur grova plankor behövdes för att bära upp en pool på 6125 liters pool? Är det vettigt att lägga pallar under för att få lite "ventilation" under eller måste jag lägga reglar under och ställa på betongplint?

Eller är det som så att poolen blir för tung så jag får ställa den på marken och bygga runt om poolen istället?
 
Vilken yta tar poolen?
Hur högt har du tänkt bygga upp?
Hur stor yta utanför poolen har du tänt dig?

Vattnet i poolen väger 6,1 ton.
Vid en meters vattendjup så tar ytan 6 kvm.


Om du bara bygger upp en/två lastpallars höjd så kommer gräset ändå bli dåligt/helt borta under hela poolen.
 
Varför ska du ställa den på eupallar? Ställ den på marken och jämna av med stenmjöl om det behövs.
 
Tänkte att det skulle se trevligare ut att ställa den på pallar / någon form av uppbyggnad. Blir så äckligt av lukten av mögligt gräs som ligger under och runt poolen (har 2 barnbarn som är galna :) ).
Tänkte bara bygga upp på en lastpalls höjd för att få lite luft emellan så att det inte ständigt är fuktigt under poolen.
Måtten på poolen är:: 360 x 76 cm.

Ytan utanför poolen behöver inte vara så stort. Men nog stort så man kan ställa 2 enklare solstolar och ett litet bord iaf.
 
Jag funderar precis samma och har en pool i samma storlek. Vi hade förra året poolen direkt på gräsmattan (hade plast mellan) och det var fruktansvärt då vi tog bort den.

Att gräset dog är en icke sak i det hela. Stanken var det värsta. Det luktade så hemskt och poolen stank och det luktade illa så man kände det i flera veckor på gården. Så jag undrar om man kan lägga det på en massa lastpallar. PALLAR det för vikten?

Bara luften kommer in där under så blir det inte så hemsk förruttnelse.
 
....man kan ju ta bort gräset innan man ställer poolen där......

De flesta ovanmarkspoolen är ju bara utslängda på gräset men man kan ju lägga lite mer tid på det. I en riktigt trevlig installation jag sett hade man grävt bort gräset på en större yta, lagt ut markduk och stenmjöl på det och sedan en fejkgräsmatta-matta på en yta som räckte till poolen och ett par stolar och bord. Det blev en väldigt trevlig anrättning som antagligen går fint att hålla rent och snyggt också.
 
Ja det vill jag inte göra. Slippa undan enklast möjliga är alltså det jag är ute efter, om det ser sunkigt ut är av mindre vikt.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
CchpzX2WEAAFJ1W
 
Den obesvarade frågan är alltså ännu, kommer det att hålla med lastpallar, eller blir det för tungt?

Behöver hålla några år tills barnen får andra intressen än poolen, sen ska det bort.
 
Lastpallar håller utan problem för för vikten. En pool som är en meter djup väger 1 ton per kvadratmeter och en lastpall är just 1 kvadratmeter. Alla som jobbat på lager vet att ett-tons pallar är vardagsmat så där finns inget problem.

Dock så måste du täcka pallarna med någon sorts skiva för annars kommer ju poolen pressas ner mellan brädorna. Dessutom så måste du jobba en del med att få alla pallarna i våg så att du inte får vassa kanter som sticker upp och skadar pool-botten. Ett förslag är ju att du gräver bort gräset och lägger ut markduk och 5 cm stenmjöl. Då blir det lätt att få allting plant... ;)
 
Även om man köper nya betongplattor blir det ungefär samma pris och man slipper fundera på om pallarna håller. Hittar man begagnade plattor/mursten/marksten är kan det bli riktigt billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.