Jag har satt in mekanisk frånluftsventilation i samband med att jag lade in jordvärme. Frånluften suger i badrum kök och tvättstuga.

I en pågående renovering kommer vi att flytta köket till en helt annan del av huset. Till denna plats kan jag enkelt dra ventilationen. Får man använda den mekaniska frånluftsventilationen även som spisfläkt? Då sparar jag en installation av separat spisfläktsventilation, håltagning i både tak och mellanbjälklag (betong)!

Är det bara att glömma pga brand, eller sotnings regler eller finns det en chans? Ventilationen är uppbygg med spirorör, ljuddämpare och fläkt med varvtalsstyrning.
 
Köksfläktens ventilation måste vara brandsäkrat hela vägen. Så det blir nog ganska dyrt att göra så. Men det går.

Dessutom så är det diskutabelt att göra så, med tanke på att det "fettar" ned allting.
 
Finns många gamla installationer där man kombinerar frånluft och köksfläkt, men i dom flesta fall fungerar det inte så bra.
Sedan är dit befintliga frånluftssystem dimensionerat bara för frånluft inte för att vara köksfläkt, så skippa den lösningen och gör en egen imkanal ut.
Mer jobb med egen imkanal men du slipper så mycket klabb med brandisolering och rensluckor etc.
 
Ventfirman kommer på torsdag och kollar på det hela men dom verkar inte omöjiga på att det kan gå att kombinera. Återkommer.
 
Skulle ändå inte rekomenderar dig att kombinera det, minskar välmöjligheterna av fläktkåpa och funktionen blir inte riktigt så bra som med en separat imkanal.
Skall du ändå göra det skall det vara med fläkt i kåpan, inte bara en som varvar upp takfläkten ... kommer bli gnäll från den som står vid spisen då.
 
U Ulrik skrev:
Ventfirman kommer på torsdag och kollar på det hela men dom verkar inte omöjiga på att det kan gå att kombinera. Återkommer.

Hur löste du det hela?
Jag sitter i ungefär samma sits som dig
 
Det är mycket bättre att sätta in en separat imkanal, du får mycket mer valfrihet på köksfläktar och ett fantastiskt bra drag, jag satte in separat i förra huset och det var rena gudagåvan jämfört med tidigare lösning med dragskåp som var kopplat till FTX på nån vänster, var inne på byta det systemet men den firma jag tog in tyckte oavsett om jag byter är det bättre ha separat , när man kan köra en gjutgärnspanna på högsta och fräsa på kött så det är en dimridå upp mot fläkten men osfritt i köket då är det riktigt bra

Edit oj såg tråden var gammal, men låter svaret ovan stå ifall de hjälper någon :)
 
H hahnson skrev:
Det är mycket bättre att sätta in en separat imkanal, du får mycket mer valfrihet på köksfläktar och ett fantastiskt bra drag, jag satte in separat i förra huset och det var rena gudagåvan jämfört med tidigare lösning med dragskåp som var kopplat till FTX på nån vänster, var inne på byta det systemet men den firma jag tog in tyckte oavsett om jag byter är det bättre ha separat , när man kan köra en gjutgärnspanna på högsta och fräsa på kött så det är en dimridå upp mot fläkten men osfritt i köket då är det riktigt bra

Edit oj såg tråden var gammal, men låter svaret ovan stå ifall de hjälper någon :)

Jag har ett separat vred bredvid min köksfläkt som jag kan styra fläkten på taket med, och när jag startar min köksfläkt så ökar fläkten på taket hastighet automatiskt.

Men är på väg att flytta köket ett par meter och vill då koppla på köksfläkten till ventilationen som kommer ner i tvättstugan. Den är inte brandisolerad.
Så är det bara att glömma den idén för mig?
 
BirgitS
LarssonMartin LarssonMartin skrev:
Men är på väg att flytta köket ett par meter och vill då koppla på köksfläkten till ventilationen som kommer ner i tvättstugan. Den är inte brandisolerad.
Så är det bara att glömma den idén för mig?
En av de vanligare brandorsakerna är att något torrkokar på spisen och då vill du väl inte att den branden lätt ska sprida sig till en annan del av huset.
 
LarssonMartin LarssonMartin skrev:
Hur löste du det hela?
Jag sitter i ungefär samma sits som dig
Hej! Oj! Helt missat din fråga på min 13 år gamla tråd! :)

Vi separerade ventialtionen och installerade separat köksfläkt med eget utsug, så det blev inget av med att koppla samman köksfläkt med den vanliga frånluftsventilationen. Och så här i efterhand känns det som ett bra val.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.