Jag vill kunna använda min laptop som mobil bredbandsrouter. Jag och mina grabbar använder Android-mobiler med Telia, vilket funkar bra utom på landet där vi bara får GPRS för datatrafik. I laptopen har jag ett Option GlobeTrotter Express 441 med 3-abonnemang med flat rate. 3 funkar faktiskt mkt bättre på landet än Telia och där får jag ca 0.4 Mbit/s ned- och upplänk över WCDMA.

Så vi vill kunna använda våra telefoner som vi gör hemma, dvs köra voice och SMS över Telia och datatrafik via WLAN/ADSL (som i det här fallet blir via 3:s nät).

Ngn som har några tips? Funkar det direkt i Windows Vista? Freeware/Shareware? Hur gör jag?
 
Om jag inte mins fel kan du använda "guiden" i vista för att skapa samt dela med dig av ett nätverk.

Så om du sätter upp tex wlan på din laptop som raouter och delar ut din 3g uppkoppling så kan du ansluta dina telefoner genom wlan till laptopen och ja.. få tillgång till dens 3g

Finns guider på nätet annars bara att googlea: share laptop wlan vista

Lycka till! d^_^b
 
_chrille_ skrev:
Om jag inte mins fel kan du använda "guiden" i vista för att skapa samt dela med dig av ett nätverk.

Så om du sätter upp tex wlan på din laptop som raouter och delar ut din 3g uppkoppling så kan du ansluta dina telefoner genom wlan till laptopen och ja.. få tillgång till dens 3g

Finns guider på nätet annars bara att googlea: share laptop wlan vista

Lycka till! d^_^b
Jo, jag provade att sätta upp en point-to-point-förbindelse över WLAN, men det funkade inte. Tacksam för mer detaljerase tips. :)
 
Medela hur det har gått sen :)
 
Det gick bra att rigga PC:n till slut, men Android 1.6 (SE X10) supportar tyvärr inte ad-hoc networks. Surt sa räven. Det är en del som har tweakat till sina Android-mobiler för att få detta att funka. Det verkar vara lite pyssligt att få till det.
 
Om detta är något som kommer att användas ofta kan det ju vara värt att fundera på en 3g-router som är gjord för just det ändamålet.
Finns många modeller, t.ex. denna: http://www.dustinhome.se/pd_5010462411.aspx
 
Maveric77 skrev:
Själv kör jag HTC Hero så jag har klarat mig från root av Android än så länge, :p, men om du ska på och pilla med din X10 och köra root så kanske det här kan vara ngt?

[länk]
Jo, jag vet att det går, men jag känner att jag inte vill lägga tid på det. Det hade varit om ad-hoc hade supportats by default.
 
Bjurran skrev:
Om detta är något som kommer att användas ofta kan det ju vara värt att fundera på en 3g-router som är gjord för just det ändamålet.
Finns många modeller, t.ex. denna: [länk]
Jag är medveten om dessa produkter. Det var intressant att se att priserna har gått ner ordentligt sen de introducerades på marknaden. Jag vill minnas att de låg på 3-4000 kr initialt. I mitt fall pratar vi om sällananvändning så jag låter saken bero faktiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.