Jag har fått en laddstolpe för elbil installerat hemma hos mig. Finns det någon adapter som jag kan använda, då det vore prefekt att kunna använda denna till t ex högtryckstvätten? Sladden och effekten finns ju redan på plats, så att säga?
 
Tack för ditt snabba svar!
 
Fyra papp! Då måste det väl vara rimligare att dra fram el till ett vanligt uttag parallellt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jo, jag såg det nu men utan remote control så avgår en tusing :)
 
Fortfarande sanslöst dyrt för ett vägguttag som du kan förlägga eller få stulet.
 
Ja, jag håller med.....
 
Tack för tipset Pacman, men jag tror inte på din lösning. Är det från Kina? Starkström med icke CE-märkta prylar kan vara direkt livsfarligt! Efter att ha diskuterat problemet med en elkonsult, så fick jag tipset om att inte plocka strömmen via eluttaget (och all dess elektronik). Jag kommer istället att kapa kabeln innan laddboxen och sätta en kopplingsdosa och sedan ett kombiuttag Vägguttag | Kombinationsuttag | ANSLUT | Jula.
 
  • Arg
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Julas "anslut"-produkter är förvisso CE-märkta men många ändå rena katastrofen, så om du nu tänkt gör detta riktigt så köp ett uttag av känt fabrikat.
 
  • Gilla
Stefan N och 1 till
  • Laddar…
H Hus&Hav skrev:
Tack för tipset Pacman, men jag tror inte på din lösning. Är det från Kina? Starkström med icke CE-märkta prylar kan vara direkt livsfarligt! Efter att ha diskuterat problemet med en elkonsult, så fick jag tipset om att inte plocka strömmen via eluttaget (och all dess elektronik). Jag kommer istället att kapa kabeln innan laddboxen och sätta en kopplingsdosa och sedan ett kombiuttag Vägguttag | Kombinationsuttag | ANSLUT | Jula.
Det är nog ett bra val att göra så, men jag vill betona att din elkonsult inte verkar ha så bra koll på laddboxar och laddkablar.

Iom att jag har byggt min egen box och egna adaptrar och har granskat mängder med ritningar på laddboxar och kablar (från nätet) så tycker jag att jag har rätt bra koll faktiskt.

De flesta laddboxar har ingen elektronik på 230/400V-sidan. Det de har är ett nätaggregat för att mata likspänningen till signalkretsen. I övrigt så brukar de styra nätspänningen med ett relä/kontaktor eller med SSR:er som är optiskt avskilda för signalspänningen. Signallogiken är extremt enkel med +12V pulsbreddsmodulerad fyrkantvåg på 1kHz som kopplas genom resistorer i bilen för att indikera laddtillstpndet genom att man får olika nätspänningen på signalen. Om man använder skarvsladdar/lösa laddsladdar (som man ofta gör till en laddbox på stan) så finns det ytterligare en signal med likspänning för att avläsa vilken ström skarvsladden stödjer.

Alla kablar och laddboxar som säljs från Kina är CE-märkta (vad nu detta ger för garanti) och eftersom det inte finns något att snåla in på i kablarna (en resistor utan kvalitetskrav på likspänning) så är det bara klämningen av pinnarna i kontakterna som man ens kan slarva med. Men det är verkligen inget att snåla på. I praktiken är det dessutom samma fabriker som tillverkar de sladdar som säljs i Sverige som säljs via nätet från Kina (det mesta jag köper från Kina finns även i Svenska butiker, men MYCKET dyrare).
 
  • Gilla
meca och 1 till
  • Laddar…
H Hus&Hav skrev:
Efter att ha diskuterat problemet med en elkonsult, så fick jag tipset om att inte plocka strömmen via eluttaget (och all dess elektronik). Jag kommer istället att kapa kabeln innan laddboxen och sätta en kopplingsdosa och sedan ett kombiuttag
Säger inte att det här är en jättedålig idé, men rent generellt bör man inte blanda trefas- och enfasgrupper och i synnerhet inte om redan den ena förbrukaren kan dra så mycket ström som säkringen medger och den andra, som en högtryckstvätt, drar en del den med.

Så bäst vore att dra fram en parallell dragning på egen säkringsgrupp. Gör man inte det bör man minst veta att det är olämpligt att använda elbilsladdaren och uttaget samtidigt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
H Hus&Hav skrev:
Tack för tipset Pacman, men jag tror inte på din lösning. Är det från Kina? Starkström med icke CE-märkta prylar kan vara direkt livsfarligt! Efter att ha diskuterat problemet med en elkonsult, så fick jag tipset om att inte plocka strömmen via eluttaget (och all dess elektronik). Jag kommer istället att kapa kabeln innan laddboxen och sätta en kopplingsdosa och sedan ett kombiuttag Vägguttag | Kombinationsuttag | ANSLUT | Jula.
kabeln till laddaren ska vara hel hela vägen från proppskåpet, den bör inte skarvas
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.