Hej,

Ska bygga ut huset med källare 45m2. Har alltid varit inställd på att använda mig av L-kantelement till plattan sen grundmur av Leca på det. Men nu slog det mig... Att jag aldrig har sett en konstruktionsritning med L-element källarplatta! Och jag har nog varit i slutet av internet och vänt..

Är det någon som vet om man kan göra så? Om inte. Varför? Måste jag isåfall mecka med att formsätta och gjuta sula på de gamla goda sättet? Eller finns det någon färdig produkt att använda sig av som passar till just källarplatta?

Jösses... det var den kvällen.. ;)
 
Kan ju svara på min egen fråga för de som har samma fundering.

Ringde Benders sakkunnig. Deras sockelelement går att använda sig av i källarplatta. De hade projektera sådana lösningar tidigare.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Har också framtida planer på att gjuta en grund till källare med L-element. Så har forskat lite i ämnet.

http://www.tjallden.se/anvandningsomraden/grund-kallare-sutterang/
Här beskrivs ett urtag i betongplattan där väggen hamnar, så att källarväggen inte har möjlighet att röra sig inåt av marktrycket. Har även sett samma från weber tror jag. Är det något du har funderat över?

Weber har mycket intressant läsning om väggarna.
www.weber.se/uploads/media/leca_murverk_kallaryttervaggar.pdf
www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/arbanv/leca-block-arbetsanv.pdf
www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/arbanv/leca-block-projektering.pdf
 
finkelzvin skrev:
Har också framtida planer på att gjuta en grund till källare med L-element. Så har forskat lite i ämnet.

[länk]
Här beskrivs ett urtag i betongplattan där väggen hamnar, så att källarväggen inte har möjlighet att röra sig inåt av marktrycket. Har även sett samma från weber tror jag. Är det något du har funderat över?

Weber har mycket intressant läsning om väggarna.
www.weber.se/uploads/media/leca_murverk_kallaryttervaggar.pdf
www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/arbanv/leca-block-arbetsanv.pdf
www.weber.se/fileadmin/user_upload/pdf/leca/arbanv/leca-block-projektering.pdf
Yepp. Den har jag sett. Tanken har varit att gjuta en klack för lecan. Men jag har inte riktigt kommit underfull med hur jag ska göra det, att det rent gjut-tekniskt blir bra.
Antingen gjuta voterna/sulan först och "skrapa" upp en klack, eller så sätta en regel/sågad skiva på L-elementet som fixar klacken och gjuta allt i ett stycke. Finns en möjlighet också att skruva fast ett l-stål skena som "klack"
Det lutar åt det sista då jag även kommer att regla med stålreglar och gips på innerväggarna som kommer att dölja stål skenan.

När jag gjorde konstruktionsritningarna och projektera hela utbyggnaden så var tanken att använda mig av 200 block från weber, limmad med flexohäft. Sen bistål i varje skift för att vara på den säkra sidan. Kommer nog dock gå upp till 250 blocken. Då kan jag armera var 3e skift samt så får man vertikala hål/uttag i blocken för installation. De uttagen finns inte på 200 blocken.

En sak till att inte glömma. Om man har en hjärtvägg var bjälklagen kommer vila på. Så s200 cellplast under den samt ta bort en skivrad för få plats med mer betong. S80 kommer jag köra resten av golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.