Har precis kört igång fräsen i CMS-modul, och har nu kommit på att jag skulle behöva använda kopierringar där. Vet att t.ex. Trend har fräsplattor som kan ta kopierringar. Nån som vet hur det är med CMS? Går det att peta i en kopierring i fräsen och köra?

Alternativet är att försöka köra handhållet, men det har jag tillsvidare avskrivit, det andra är att fräsa ett urtag i en skiva och centrera in på bordet med hjälp av en centreringskona av något slag (har flera stycken).

Vad tror ni?
 
Svarar på min egen obskyra fråga. Jag ringde till Festool i Tyskland och frågade hur det ligger till med den saken, och det går inte att använda kopierringarna till OF2200 i CMS-OF-modulen. Faktum är att kopierringarna till OF2200 har större diameter än hålet i modulen. OF2200 har också en högre maxdiameter på fräsar än CMS-OF. Trots att CMS-OF är kraftigare än Basismodulerna är den ändå inte riktigt anpassad för 2kw+-klassen.

Då får vi se om det går att hitta på en egen lösning på det problemet!
 
Mr Handyman skrev:
Svarar på min egen obskyra fråga. Jag ringde till Festool i Tyskland och frågade hur det ligger till med den saken, och det går inte att använda kopierringarna till OF2200 i CMS-OF-modulen. Faktum är att kopierringarna till OF2200 har större diameter än hålet i modulen. OF2200 har också en högre maxdiameter på fräsar än CMS-OF. Trots att CMS-OF är kraftigare än Basismodulerna är den ändå inte riktigt anpassad för 2kw+-klassen.

Då får vi se om det går att hitta på en egen lösning på det problemet!
Antar du skall fräsa längs en inte rak bana (anars bör anhållen duga). Fungerar det inte bara att ta ut fräsen ur fräsbordet?

--- Mats ---
 
Det är inte strikt omöjligt att göra det, men tror ändå det är bättre att försöka i fräsbordet. Biten måste sitta fast rejält i en släde etc. bara. Det blir mycket ändträ, tighta hörn i gammal kärnfura.
 
Mr Handyman skrev:
Det är inte strikt omöjligt att göra det, men tror ändå det är bättre att försöka i fräsbordet. Biten måste sitta fast rejält i en släde etc. bara. Det blir mycket ändträ, tighta hörn i gammal kärnfura.
Jag såg någonstans kopierringar som var extra höga (Trend?). Kan det till 2200 finnas en anpassningsplatta och möjligheten de ringarna får plats och når upp? Verkar som om Trend och Porter Cable har liten nog ytterdiameter för att få plats i bordet.

-- Mats ---
 
Hur funkar det med en pinne som förhindrar kast? Det är ju enkelt att lösa.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Hur funkar det med en pinne som förhindrar kast? Det är ju enkelt att lösa.

/Kent
Ingår som standard i CMS, så troligen är det inte tillräckligt, då hade han redan lösningen.
--- Mats ---
 
Redigerat:
snickarboden skrev:
Hur funkar det med en pinne som förhindrar kast? Det är ju enkelt att lösa.

/Kent
CMS-OF är förberedd för en startpinne, men jag är osäker på hur den skulle användas i det här fallet. Kan du utveckla det?
 
Kan någon förklara vad en pinne är? Blir nyfiken då jag får min CMS snart....
 
End skrev:
Kan någon förklara vad en pinne är? Blir nyfiken då jag får min CMS snart....
På engelska tror jag det kallas lead-in pin. De är till för att undvika frihandsfräsning när man kör med kopierfräsar med kullager. Mycket bra uppfinning. Går också bra med en spetsig pinne som man sätter horisontellt på bordet med tving.

Ska väl också tillägga att jag hittills aldrig använt pinnen på CMS:en, hur ser den ut?
 
Redigerat:
Verkar vara fel sökord. Google gav mig inget... Hur ser en sådan ut?
 
Handyman, vad är det exakt du vill åstadkomma? Forumet kanske kan hitta på en work-around åt dig?
 
Mr Handyman skrev:
Svarar på min egen obskyra fråga. Jag ringde till Festool i Tyskland och frågade hur det ligger till med den saken, och det går inte att använda kopierringarna till OF2200 i CMS-OF-modulen. Faktum är att kopierringarna till OF2200 har större diameter än hålet i modulen. OF2200 har också en högre maxdiameter på fräsar än CMS-OF.
När jag tänker på saken borde det kanske gå att göra det i alla fall. Ska försöka beskriva tanken enkelt och sedan pröva och återkomma.

1.) På OF2200 lossar man glidsulan med ett vred och stoppar i kopierringen, som är centrerad från början.

2.) För att montera OF2200 i CMS-OF tar man av glidsulan. Möjligen kan man då stoppa i kopierringen innan man skruvar fast fräsen mot CMS-skivan.

3.) Två problem kan uppkomma. För det första finns en sorts plexiglaskopp som man sätter runt axeln som täpper till neråt. För det andra kan kopierringen vara för låg för CMS-modulen då den är tjockare än glidsulan.
 
End skrev:
Verkar vara fel sökord. Google gav mig inget... Hur ser en sådan ut?
Brukar vara en slät cylinder med en gänga i botten och ett spår i toppen för iskruvning i bordet.
 
Kan se ut såhär, och skruvas kanske 10 cm från fräsaxeln.
 
  • lead-inpin.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.