Från centralen går en kulo iväg till tvättstugan som renoveras. Jag ändrar riktning på dragningen och passar på att lägga nya trådar i rör som går i bjälklag. Alltså har jag tänkt att kapa kulon, som går i en vägg, en bit från centralen, skarva trådarna i en ny apparatdosa och låta allt landa i en jordfelsbrytare i tvättstugan. Därifrån drar jag vidare via bjälklag till de vägguttag som ska monteras. Problemet är att kulon bara innehåller fas, nolla och en oisolerad jordfläta som väl används för att jorda kabeln om höljet skadas? Får man använda den här jordtråden som enda jord i installationen?

Om inte, kan man "låna jord" från angränsande kablar/dosor för att lösa problemet?

Tack för svar!/Henrik
 
Svaret ät tyvärr NEJ på bägge frågorna, kan du inte "låna" hela gruppen för dom nya uttagen?
 
Jag kan inte svara på om man får använda höljet eller inte.

Låna jord får du inte göra såvida den inte kommer från samma grupp.
 
Nej, kulons biledare får inte användas för att skyddsjorda apparater, den har för liten area. Det krävs ett kabelbyte till centralen.

Det kan vara läge att se över hela matningen till tvättstugan. det räcker inte med en enfas grupp i en tvättstuga. Även tvättmaskin och torktumlare skall ha varsin enfasgrupp om 10 A. Även dom skall /bör ligga via jordfelsbrytare.
 
Redigerat:
Jag måste fråga vad som avses med "samma grupp". De säkringar som sitter jämsides i centralen?
 
Man kan säga att en skyddsjord ska vara minst 1,5mm cu. idag. Att komplettera en ny anläggningsdel från en kabel så gammal att det är en mindre area på skyddjorden är inte speciellt lämpligt. Det strider liksom mot begreppet "god elsäkerhetsmässig praxis"

Att "låna" jord från en anna dosa är något som angänsar till väldigt tveksamt, men inte helt otillåtet. Det ligger utanför praxis men om man tolkar reglerna på ett visst sätt och under vissa omständigheter så kan man göra så. Bör undvikas!

Det bästa hade varit att byta ut den gamla kulon till en ny färsk 3-ledare och sätta jordfelsbrytaren i centralen.
 
Samma grupp är en säkring på en fas ELLER tre säkringar på varsin fas placerade i direkt anslutning till varandra. Enfasgrupp respektive trefasgrupp.
Trefasgruppen skall även tydligt "hänga ihop" t.ex 3 faser + 1 nolla + 1 skyddsjord + ev. biledare i samma rör eller ledning när den lämnar elcentralen
 
Redigerat:
Går kulon i väggen?

Det finns tvåfasgrupp också. Två säkringar.

//Patrik
 
spinout skrev:
Att "låna" jord från en anna dosa är något som angänsar till väldigt tveksamt, men inte helt otillåtet. Det ligger utanför praxis men om man tolkar reglerna på ett visst sätt och under vissa omständigheter så kan man göra så. Bör undvikas!
Det är ju definitivt inget som skall göras i en bostad. Där personer utan djup elkunskap kan tänkas göra jobb med el eller väggrivningar m.m. Det slutar bara med att vissa apparater blir ojordade i framtiden.
 
Varför ha JFB monterad i tvättstugan i stället för i centralen?
 
Tobbe_3 skrev:
Det är ju definitivt inget som skall göras i en bostad. Där personer utan djup elkunskap kan tänkas göra jobb med el eller väggrivningar m.m. Det slutar bara med att vissa apparater blir ojordade i framtiden.
Gubbarna som utarbetat den nya standarden säger att det är ok nu, dock inget som jag tänker praktisera..
 
Helt idiotiskt, plockar man bort en grupp ur centralen försvinner ju jorden på den "andra" gruppen. För INGEN skulle väl kolla om dom andra grupperna fortfarande har sin jord kvar om tar bort en grupp.
Ännu ett påstående som jag ställer mig tvivlande till och som jag naturligtvis ALDRIG skulle praktisera.
 
Tack för alla svar.
@Sajjen: Planen var att sätta jordfelsbrytaren i tvättstugan förutsatt att jag slapp mickla med centralen. Men de entydiga svaren här ovanför gör att jag nog måste ta hit en elektriker som drar fram ny matning till tvättstugan och samtidigt sätter brytaren på hela centralen.
@Tobbe_3: Det finns separat matning till vardera TM (tvåfas), TT och belysning.
En angränsande fråga: för att slippa takbjälkar som ser ut som en schweizerost har jag dragit två grupper (två faser med tillhörande jord och nolla) i samma rör. Jag antar att det är ok så länge det tydligt framgår vad som hör ihop och så länge man inte delar nolla eller jord?
 
Om du drar en tvåfasgrupp ska du bara ha en nolla och en jord. Gruppen sätts med fördel på en tvåpolig säkring, annars på två säkringar brevid varandra (eller över varandra om det är proppar).
 
Henrikd75 skrev:
Tack för alla svar.
@Sajjen: Planen var att sätta jordfelsbrytaren i tvättstugan förutsatt att jag slapp mickla med centralen. Men de entydiga svaren här ovanför gör att jag nog måste ta hit en elektriker som drar fram ny matning till tvättstugan och samtidigt sätter brytaren på hela centralen.
@Tobbe_3: Det finns separat matning till vardera TM (tvåfas), TT och belysning.
En angränsande fråga: för att slippa takbjälkar som ser ut som en schweizerost har jag dragit två grupper (två faser med tillhörande jord och nolla) i samma rör. Jag antar att det är ok så länge det tydligt framgår vad som hör ihop och så länge man inte delar nolla eller jord?
Om Du tar ut någon som drar fram en ny matning från centralen, så skulle jag rekomendera att Du låter honom dra fram en femledarkabel, med alltså tre faser i, den är inte många kronor dyrare per meter, men den kommer sannolikt att spara desdå mer, i framtiden, då detta ger avsevärt större handlingsfrihet, nästa gång någonting behöver ändras!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.