Hej,

Ja, jag vet hur otroligt dumt det låter, men jag vill i alla fall höra med er vad ni tycker.

Såhär är det, jag hjälper en bekant att installera ett gäng led-spottar i hans tak (det är total renovering i övrigt). Det är totalt 12st 5W, 350mA COB spottar. Dessa har jag delat upp på 4 st seriekopplade slingor. För varje slinga har jag ett 20W drivdon (16W vid 350mA), totalt blir det alltså 4 st. Dessa ska jag installera inne i en skrubb. I skrubben har jag satt en utanpåliggande kopplingsdosa. Kopplingsdosan matas från en grupp som bara har ett vägguttag sen tidigare. Från dosan går fasen vidare till andra sidan av rummet, till en brytare. Från brytaren går sen en tändtråd tillbaka till kopplingsdosan i skrubben. I brytaren har jag satt fjädrar i så att den blivit återfjädrande, "tändtråden" är alltså bara en kontrollsignal för att tända/släcka och dimra.

Från den utanpåliggande kopplingsdosan ska jag alltså mata 4 st drivdon med fas och nolla (ingen jordanslutning finns på drivdonen), dessutom måste jag förgrena ut "tändtråden/"kontrollsignalen till varje drivdon. Drivdonen har jag skruvat upp på plankväggen inne i skrubben. Det rätta här vore väl att dra slang från kopplingsdosan till varje drivdon och i denna slang dra, 3 FK, brun, svart och orange (tändtråden från brytaren är orange),

Problemet med att dra slang och FK är flera, dels blir det trångt och ser inget bra ut, dels måste jag i så fall trä över en EKK mantel eller liknande dom få centrimetrarna mellan flexslang och drivdon där FK:n annars går enkelisolerad. Dessutom verkar dragavlastningen i drivdonet inte klämma tillräckligt över tre enkla FK, den går inte att skruva ihop så mycket.

Det hade varit mycket snyggare och känns bättre att klamra EKK light (t.ex.) från kopplingsdosan till drivdonen. Problemet med detta är att i EKK:n så går det en brun, en blå och en gulgrön, brun och blå använder jag ju till matningen och jag skulle så gärna vilja använda gulgrön till "tändtråden"/kontrollsignalen.

Är detta okej? Kan man t.ex. dra orange eltejp över hela den synliga delen av den gulgröna? Det är väldigt korta sträckor det handlar om, 4 bitar som varierar mellan 30 till 100cm uppskattningsvis. Vad är annars alternativet?
 
Tror inte att det någonsin är ok att använda grön-gul till annat än jord. Varför inte använda EKK Light 4x1,5?
 
Nej det är inte ok,
Men om du ändå gör det så tycker jag att du ska göra som du skriver, tydligt markera de synliga ledarna i båda ändar.
 
Nä, gul/grön är jord inget annat.
 
Anledningen till att inte använda en 4x1,5 ledare är strikt ekonomisk. De som sålde huset min bekant renoverar lämnade en härrans massa oanvänt byggmtrl, bland annat några buntar med EKK-light 3x1,5. Att åka och handla 4x1,5 tar emot lite när det ändå finns massa oanvänd kabel redan.

Men det får väl bli med slang och FK annars, även om jag tycker det blir en sämre lösning på alla sätt utom just färgen på tändtråden då..
 
Låt bli att använda G/G som annat än PE, skyddsjord. Man kan fuska på många sätt och objektivt sett är det säkert helt ofarligt i ditt fall, men om man ska ha någon helig tumregel att följa är det just detta tycker jag. En uppluckring där till sist allt som tekniskt funkar blir ok kan annars lätt bli följden och det är där missförstånd och potentiella faror lurar. Detta kanske gäller i synnerhet hempulare av olika slag och privatpersoner som inte är så bevandrade men fått färgen G/G sig itutat.

Jag skulle ta skalet (yttermanteln) från din befintliga EKK och dra i tre lämpligt färgade FK i det, den egentillverkade "kabeln" kan iofs angripas av pätimetrar men i mina ögon en ok och intelligent lösning med vad du har tillhands.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Kostnaden för 3 m EKK-light 4G1,5 kan väl inte vara avgörande??? Kostar väl inte mer än en femtiolapp.
 
Det finns väl dessutom tre-ledare med andra färgkombinationer än g/g, brun och blå? Jag har haft kablar som var blå-brun-svart eller liknande.
 
Men dom kostar mer än en 4 ledare
 
Och frågan är hur lätt det är att få tag på dom...

//Patrik
 
Varför inte lägga 2 st 3g
 
Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Och frågan är hur lätt det är att få tag på dom...

//Patrik
Jag köpte dem över disk på en installationsfirma. När jag nu tänker efter så hade jag rätt så precis samma frågeställning som TS - är det OK att använd gul/grön som tändtråd. "Nej", sade säljaren, "ta den här kabeln i stället". Så för mig var det inte så svårt.
 
Vart kan man köpa några meter ekk 4G1,5? Minsta jag sett är väl 10m?

Att dra dubbel kabel är ju faktiskt ett alternativ också! Det kommer inte synas annat än att man drar ut kylen (det är lite dödyta under trappan som kommer byggas in)!
 
O
finns väl någon bygghandel som säljer på "lösvikt" Annars så kan du köra med 5G1,5 har fått för mig att den är billigare ibland... Men som sagt,,, 3m har man väl råd med....
 
vectrex skrev:
Vart kan man köpa några meter ekk 4G1,5? Minsta jag sett är väl 10m?

Att dra dubbel kabel är ju faktiskt ett alternativ också! Det kommer inte synas annat än att man drar ut kylen (det är lite dödyta under trappan som kommer byggas in)!
Kommer det aldrig att synas hade jag tveklöst dragit slang med FK i. Varför krångla till det i onödan?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.