Har problem med svarta mögelprickar på vissa brädor på mitt altangolv.

Har tänkt att slipa bort dessa prickar och olja in brädorna.

Frågan är om det går att använda grundolja eller träskyddsolja (t ex Beckers) istället för vanlig träolja? Om man läser specifikationerna på Beckers hemsida, så motverkat grundoljan och träskyddsoljan mögel och svampangrepp (bekämpningsmedel klass 3), vilket inte den vanliga träoljan gör.

Någon som vet om det går bra att använda grundolja eller träskyddsolja istället för vanlig träolja? Hur blir resultatet (mörkare/ljusare/mer fläcker etc?).

Tacksam för svar och synpunkter!
 
Om du med grundolja menar typen man oljar in ändträ mm. innan man målar, så är jag tveksam till om den lämpar sig till att olja in altanen med, min erfarenhet är att den blir rätt så 'hård' och glansig när den oxiderar/härdar, undrar om det inte blir halkigt på altanen isf. :-/

Träskyddsolja måste jag erkänna att jag inte vet exakt vilket som är anv. området för den.

MVH//Christina.
 
Misstänker också att grundoljan kan bli lite "hård/glansig". Får väl prova på några spillbitar så man får se resultatet när det har torkat ordentligt.

Träskyddsoljan kan enligt Beckers hemsida användas på syllar, takstolar, bryggor och annat trä ovan mark. Den motverkar mögel och rötangrepp. Får väl prova även med den oljan på en spillbit och utvärdera svaret.

Har nu hittat ännu fler mögelangrepp på altanen. Den här gången på staketet och dess reglar. Snickrade ihop staket för två veckor sedan och det har inte regnat någonting alls sedan dess. Hur kan det bli mögel på så kort tid? Möglet finns på virke av olika dimensioner och tillverkare.

Har tillgång till sjövatten som leds via slangar direkt från sjön till alla hus där jag bor. Har spolat av altanen med det vattnent ett par gånger. Kan det vara orsaken till angreppen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.