Har en altan som skall glasas in och monteras tak på.
Den ligger där solen inte kommer åt så bra, och jag kan komma över helt nya glaskassetter som jag tänkte använda som tak. De är cirka 150x150 centimeter.

Då uppstår två problem, eller frågor.
1: Hur gör man med de tvärgående skarvarna mellan två glas? Man vill ju helst inte ha något på ovansidan som stoppar snö från att glida av. Kan man med något otroligt bra lim limma ihop skarven, och sedan limma fast en rostfri mycket slät skena om kanske 20 mm bred över skarven?
Eller bara lim? Så det blir helt slätt.
Eller samma profil som man har längsgående? (tänkte köpa färdiga profiler för kanalplast).
Under skarven hade jag tänkt att ha tvärgående stödreglar.

Var får man reda på hur mycket snölast en sådan här kassett klarar av? Har inte köpt de ännu, så jag vet inte om det är 4mm eller 6mm glas (läste mig till att det är vanligaste tjocklekarna. Tjockare glas till större rutor, vilket 150x150 troligen kan räknas som?)
 
Se till att ett av glasen är minst 8,76mm laminerat glas så du inte får något ras i huvudet.
Sedan känns 150cm i bredd väldigt brett. Ca 80-100 cc är vanligt. Prata med en konstruktör så kan han hjälpa dig med konstruktionen (snölaster/dimensioner mm) yttre glaset behöver även vara härdat. Vanligt "fönsterglas" är inte lämpligt som tak.

Med vänlig hälsning, fremax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.