Jag vet inte om det går att använda ett gammalt borrhål för dricksvatten för bergvärme ist. Hålet är borrat i mitten av 50-talet och använt fram till mitten av 70-talet då kommunalt va anslöts till samtliga villor på gatan. Hur djupt måste hålet vara för att det ska vara möjligt att använda det? Går det ens? Eldar med pellets idag och har ingen panik med att byta uppvärmning men inom en 10-års period hade inte varit fel att ha bytt.
 
40 W/m brukar man väl räkna med att man kan ta ut ur ett borrhål. Om det går rent praktiskt måste man nog prova, men det är inte omöjligt. Jag har också en gammal djupborrad brunn och åtminstone en installatör var villig att diskutera att använda det till bergvärme, men det stupade ändå till sist på att det var för grunt (60-70 meter någonting).
 
Kan kanske gå att använda till grundvatten vp om flödet är stort och man kan bli av med vattnet på ett lämpligt sätt tror man behöver tillstånd för en sån anläggning.
 
Om du inte har väldigt liten energiförbrukning så kommer du behöva ett borrhål till. Men du kan eventuellt använda det gamla parallellt med ett nytt och på så vis slippa borra så djupt. Men det finns en breakeven när det inte lönar sig att använda det gamla pga. mer prylar och injustering som ska till. Låt en firma räkna på det.
 
Använder ca 7 ton pellets per år, i en gammal oljepanna.
 
7 ton pellets i en gammal panna (räknat på 70% effektivitet) motsvarar en värmepump på 7kw. En sådan pump behöver ett borrhål på ungefär 120 meter.

Om du har utrymme vore det mest kostnadseffektiva att komplettera med markvärme.

Jag har inga riktigt bra uppgifter om merkostnaden för att använda två borrhål med det extra material och arbete som det innebär men jag skulle tro att det hamnar någonstans runt 10-15 tkr. Det innebär då att om ditt nuvarande hål är grundare än 40-50 meter är det bättre att låta det vara och istället borra ett nytt hål som självt räcker till pumpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.