Jag byter dusch och kommer kunna använda ett borrhål för att fästa den nya hållaren för röret till takduschen.

I hålet verkar det inte vara någon plugg sedan tidigare men väl en del gammalt silikon.

Fråga 1:
Vad bör man tänka på för att göra saker rätt när man använder ett gammalt hål.
Ska jag rensa gammal silikon från inuti hålet så gott det går eller bara trycka in det och sen fulla på med nytt innan jag skruvar det det nya fästet?
Ska man låta silikonet torka innan man skruvar i det eller ska det så att säga härda med skruven i?
Bör man använda plugg….det är nästan ingen belastning då röret vilar mot blandaren.

Fråga 2:
Jag har ytterligare ett hål i duschen. På väggen ca 30 över blandaren så den utan kommer utsättas för mycket vatten.
För att täta så bra som möjligt och inte riskera att få skit den dagen någon köper huset. Hur tätar man allra bäst?
Jag vet att man kan byta kakelplatta men jag hoppas kunna täta utan att behöva byta platta.
Räcker det att trycka in så mycket silikon det går och sen skära bort det som sticker utanför plattan eller behöver man sätta igen med fogmassa (som jag hört att man kan göra)
 
  • Ett befintligt borrhål i vit kakelvägg med rester av gammalt silikon, intill en duschstångskant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
2. Kakelfogar är inte vattentäta så man kan absolut inte täta hål i tätskiktet med fogmassa utan det är silikon som gäller. Det är också viktigt att hålet inte slutar i tomma intet, som inne mellan reglar, utan det måste finnas något som är en bakre "vägg" för silikonet och som tar emot när man proppar i så mycket silikon det går.

För övrigt så beskriver branschreglerna hur man gör infästningar på ett vattensäkert sätt: https://www.sakervatten.se/branschregler/online/3/4
https://www.gvk.se/branschregler/infastning-i-vatrum
 
BirgitS BirgitS skrev:
2. Kakelfogar är inte vattentäta så man kan absolut inte täta hål i tätskiktet med fogmassa utan det är silikon som gäller. Det är också viktigt att hålet inte slutar i tomma intet, som inne mellan reglar, utan det måste finnas något som är en bakre "vägg" för silikonet och som tar emot när man proppar i så mycket silikon det går.

För övrigt så beskriver branschreglerna hur man gör infästningar på ett vattensäkert sätt: [länk]
[länk]
Tack för svar. Det är ju svårt att veta om det slutar i tomma intet men jag får väl trycka in så mycket silikon som det går och hoppas på det bästa. Man bör fylla så det buktar ut och sen skära av överskott som jag förstått det.
Jag funderar på om det kanske kan vara värt att byta kakelplattan framöver. Jag har extra plattor.
Jag har dock ingen erfarenhet av kakling så det kanske blir att anlita någon….
 
Claes Sörmland
Verkligheten blir nog att mata in silikon i hålet. Trycka i en passande plastplugg. Fylla pluggen med silikon. Skruva i skuven.

Tänk inte mer på det.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Vet du vad för tätskikt det är bakom också?
När man tar bort en kakelplatta händer det att tätskiktet går sönder och måste lagas enligt instruktionen. Rollade tätskikt kan inte lagas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Verkligheten blir nog att mata in silikon i hålet. Trycka i en passande plastplugg. Fylla pluggen med silikon. Skruva i skuven.

Tänk inte mer på det.
Tack för svar, så kan jag ju göra i övre hålet som ska återanvändas men det nedre ska inte användas mer så där går jag väl helt enkelt trycka in så mycket silikon som det går.
 
  • Kakelvägg i badrum med två hål, ett överflödigt, och en kromad duschstång.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vet du vad för tätskikt det är bakom också?
När man tar bort en kakelplatta händer det att tätskiktet går sönder och måste lagas enligt instruktionen. Rollade tätskikt kan inte lagas.
Det vet jag inte men kanske kan ta reda på det, plattorna sattes 2002.
 
Claes Sörmland
C carlekvist skrev:
Det vet jag inte men kanske kan ta reda på det, plattorna sattes 2002.
Rollat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C carlekvist skrev:
Jag byter dusch och kommer kunna använda ett borrhål för att fästa den nya hållaren för röret till takduschen.

I hålet verkar det inte vara någon plugg sedan tidigare men väl en del gammalt silikon.

Fråga 1:
Vad bör man tänka på för att göra saker rätt när man använder ett gammalt hål.
Ska jag rensa gammal silikon från inuti hålet så gott det går eller bara trycka in det och sen fulla på med nytt innan jag skruvar det det nya fästet?
Ska man låta silikonet torka innan man skruvar i det eller ska det så att säga härda med skruven i?
Bör man använda plugg….det är nästan ingen belastning då röret vilar mot blandaren.

Fråga 2:
Jag har ytterligare ett hål i duschen. På väggen ca 30 över blandaren så den utan kommer utsättas för mycket vatten.
För att täta så bra som möjligt och inte riskera att få skit den dagen någon köper huset. Hur tätar man allra bäst?
Jag vet att man kan byta kakelplatta men jag hoppas kunna täta utan att behöva byta platta.
Räcker det att trycka in så mycket silikon det går och sen skära bort det som sticker utanför plattan eller behöver man sätta igen med fogmassa (som jag hört att man kan göra)
Svar på fråga 1: var försiktig och se till att inte göra hålet besviket , det kan ha varit med om rätt så traumatiska händelser. Här gäller det att vara försiktig och stadig på handen. Dessa typer av hål kräver sin man.

svar på fråga 2: se svar på fråga 1, nu har du fått erfarenhet på hur du hanterar det förra hålet, kom ihåg att alkohol inte bör blandas in 24 timmar innan operationen.
Lycka till!
 
BirgitS
C carlekvist skrev:
Det vet jag inte men kanske kan ta reda på det, plattorna sattes 2002.
C carlekvist skrev:
För att täta så bra som möjligt och inte riskera att få skit den dagen någon köper huset.
Då behöver du nog inte tänka på vad en framtida köpare tycker om lagningen för de kommer att tycka att det är dags att renovera badrummet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svar på fråga 1: var försiktig och se till att inte göra hålet besviket , det kan ha varit med om rätt så traumatiska händelser. Här gäller det att vara försiktig och stadig på handen. Dessa typer av hål kräver sin man.

svar på fråga 2: se svar på fråga 1, nu har du fått erfarenhet på hur du hanterar det förra hålet, kom ihåg att alkohol inte bör blandas in 24 timmar innan operationen.
Lycka till!
Lite trög, men vad menar du?
Att göra hålet besviket?
Menar du att inte snåla med silikon?
Jag trycker in silikon ikväll och så får jag skriva dit fästet imorgon.

Inte blanda in alkohol , tänker du att det är dumt att renovera en lördagskväll?
 
C carlekvist skrev:
Lite trög, men vad menar du?
Att göra hålet besviket?
Menar du att inte snåla med silikon?
Jag trycker in silikon ikväll och så får jag skriva dit fästet imorgon.

Inte blanda in alkohol , tänker du att det är dumt att renovera en lördagskväll?
Prutta på ordentligt med silikon och torka rent. Liten risk för senare problem. Folk har för dålig kunskap för vad en hål kan ställa till med, väldigt mycket i vissa fall men inte i ett badrum…
 
BirgitS
C carlekvist skrev:
Jag trycker in silikon ikväll och så får jag skriva dit fästet imorgon.
Nej, du ska följa branschreglerna jag länkade till och göra allt i en följd. Det går ju inte att få dit pluggen om silikonet har stelnat.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Prutta på ordentligt med silikon och torka rent. Liten risk för senare problem. Folk har för dålig kunskap för vad en hål kan ställa till med, väldigt mycket i vissa fall men inte i ett badrum…
Yes jag trycker in rejält och väntar till imorgon med att skruvs fast fästet.
Jag ser inget om tid för härdning men man bör väl kunna sätta en skruv i det imorgon.
 
BirgitS
C carlekvist skrev:
ag ser inget om tid för härdning
Det är för att silikonet inte ska härda innan du stoppar i pluggen, har i mer silikon och slutligen skruvar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.