A
Hej.

På bifogade bilder ser ni en kopplingsdosa och ett rör som sitter på källarväggen. Kabeln går från huset till jordkällaren, 20 meter bort. Där finns en likandant dosa. Ingenting finns ikopplad och jag har mätt om alla 5 kablar från dosa till dosa, er hela. Och det är dem.

Men när jag mätar motstånd mellan kablarna trodde jag att det skulle vara högt motstånd. Det stämmer for 1 av dem: 4 MOhm mellan den och dem andra kablar. Men mellan dem andra kablar, är det bara 1 till 10 KOhm.

Frågan: är 1 KOhm lika med kortslutning och jag kan INTE använda denna kabel eller är allting som det ska.

Jag ser fram emot att se vad en annan tycker om detta.

Tack på förhand.
Mvh /Eric En korroderad kopplingsdosa med fem anslutna kablar sitter på en källarvägg ovanför ett rostigt rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig kopplingsdosa med anslutet rör på en källarvägg i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
1K ohm är på tok för lite. Skrota kabeln och dra en ny.
Motståndet ska ligga på absolut minst 1M ohm

Dessutom ser både kabel och dosor ut som skit och är säkert 60-70år gamla. Det är visserligen miljövänligt att återvinna men nånstans får man ändå dra gränsen för att skrot är skrot.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Jag är spekulant på en bit på 3 dm av kabeln för mitt eget kabelmuseum.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Ser ut att vara en pappersjordkabel från mitten av 50-talet eller äldre, antagligen har det gått fukt i den. Jag rekommenderar en ny.
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
Jag har en motvarande men betydligt modernare markförlagd kabel till ett garage. Mätte upp kabeln på egen hand och isolationen verkade ok dvs ”oändligt motstånd” - OL - mellan ledare där det ska vara perfekt isolation.

Eftersom markförlagd kabel ligger långt utanför vad jag kan våga mig på att arbeta med som lekman så tog ändå dit en elektriker som meggade anläggningen för att vara så säker som möjligt, dels också för att få kopplat skyddsskärm mot jordledare korrekt. Testet utföll med betyget G, driftsattes med perfekt resultat.

Med dina redovisade mätvärden ser det ut som att kabeln är kass, det finns brister i ledarnas isolering som medfört fuktinträngning osv.
 
  • Gilla
Anonymiserad 263386
  • Laddar…
A
Tack för alla råd. Jag ska ersatta den befintliga kabel med en ny.
 
  • Gilla
dennis_f
  • Laddar…
Observera att kraven för isolationsmätning gäller med en provspänning som är, om jag minns rätt, 250 V eller 500 V DC. Det går inte att testa med en vanlig multimeters resistansfunktion! Man måste ha en riktig isolationsprovare. En kabel (eller något annat) kan visa oändlig resistans med en multimeter men ändå vara totalkass.

Märker man något med en vanlig resistansmätning kan man nog tryggt anta att kabeln ska kasseras.
 
  • Gilla
MrKylen och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.