Vi ska bygga ut huset och då måste vi göra om dräneringen lite.

I dag går allt dräneringsvatten och takavrinning ner i en brunn med sandfång, sedan pumpas vattnet upp och ut till en några hundra år gammal vattenbrunn som finns kvar på tomten.

Nu när vi ska bygga ut så måste jag flytta brunnen med sandfång och då funderar jag på om vi skulle kunna skippa mellansteget med dräneringsbrunn, pump och sandfång och dra dräneringen/vattenavrinningen direkt till den gamla brunnen ist.
Tidigare (innan vi dränerade huset) så gick vattenavrinningen direkt till den gamla brunnen och det verkade ha fungerat alldeles utmärkt.

Finns det någon anledning till att inte göra så?
 
Kan det möjligen bli så att grundvattnet kan bli förorenat om du leder dagvattnet, som kan antagas till viss del vara förorenat, rakt ner i en brunn som högst troligt har direktkontakt med grundvattennivån? :confused:

Kanske inte så bra i det långa loppet?
 
Om vattnet nu skulle vara förorenat så hamnar det ju ändå i grundvattnet förr eller senate

Jag undrar mer om det finns någon teknisk aspekt som gör att det inte skulle vara en bra ide
 
S
Jag gissar på att det filtreras bort en del när vattnet passerar alla sand/jordlager, men om man leder det direkt ner så går man miste om den processen.
 
Jag vet ju inte vilken hustyp du har, källare, isolerad mm. Ej heller hur din trädgård ser ut med sluttningar och nivåskillnader. Om du nu har gemensam uppsamlingsbrunn för dränering och takvatten så bör det finnas en nivåvakt som reglerar vattennivån i denna brunn så att nivån aldrig når en höjd som påverkar dräneringen. Vid tex skyfall eller mycket nederbörd riskerar ju annars nivån i brunnen bli så hög att dräneringen inte fungerar. Detta kan man ju då ha löst med att pumpa vattnet vidare till den andra brunnen då det börjar bli kritiskt.
Om du leder både dränering och takvatten direkt till den "gamla"brunnen så kommer ju där att bli samma problem, om du nu inte pumpar det vidare därifrån.
Dräneringen är ju oftast väldigt viktigt att den fungerar bra och det gäller att ha en "säker" lösning för den. Helst ska kanske takvattnet separeras ifrån dräneringen i en egen uppsamling.
Du bör nog fundera över detta innan du ändrar något.
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Har varit och grävt och kollat lite i den gamla brunnen. Röret ner i brunnen var fullt med gammalt sediment från vad jag gissar är löv och annat skit som följt med vatten avrinningen innan vi dränerade. Det var ett h-vete att rensa ur och det kommer inte att gå att göra igen när vi väl har fyllt igen.

Så en det blir till att ha en brunn med sandfång innan och (som pelleprognos skrev) pumpa det vidare till gamla brunnen vid behov.

Dock stresstestade jag den gamla brunnen genom att låta trädgårdsslangen spruta vatten där under en 1 timme. Inga problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.