Hejsan,

Vi tänker att köpa en FTX för att minska hur mycket radon vi har. Vi har självdrag och från luft kanaler består av eternit. Ventilations leverantörer har förslag att vi kan använd vissa eternit kanaler som frånluft till FTX:en. Det låter ganska praktiskt.... Vi tror att vi kan undvika att sågar/borra i eternitkanaler. Vi också tänker att vi kan använder vissa kanaler för till luft...

Men vi känner lite osäker om det är faktiskt bra att använder eternitkanaler på det här sättet. Kanske vi kommer sprider runt asbest också!
 
Om man inte sågar/borrar/slipar i eternit dammar den inte och är därför helt ofarlig.
 
I
Eternit är generellt väldigt hållfast och delar inte med sig av fiber om man inte bryter\sågar dem. Eternit innehåller vanligen asbest som är mindre bra att andas in(som du vet) så även om det är hållfast hade jag personligen aldrig valt att dra ventilation genom dem oavsett hur billigt det blir.

Har ni taget reda på var radonen kommer ifrån? Många gånger kan det vara effektivare\bättre att sätta in riktade åtgärder ex radonsug eller riva ut blåbetong.

Vi har en del radon i vårt hus med mekanisk frånluft men även om ventilation kan lösa vissa redon så är det inte alltid lösningen.
 
Frånluften och till-luften blandas aldrig mig veterligen rent fysiskt i något FTX-aggregat, så det borde vara fullständigt ofarligt att nyttja befintliga eternitkanaler som frånluftskanaler, även om det föreligger viss risk att de släpper ifrån sig mindre mängder asbest.

Jag skulle personligen dock aldrig känna mig bekväm med att ha till-luften genom rör som har potential att släppa ifrån sig asbest, oavsett hur låg någon påstår att risken är.
 
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Frånluften och till-luften blandas aldrig mig veterligen rent fysiskt i något FTX-aggregat, så det borde vara fullständigt ofarligt att nyttja befintliga eternitkanaler som frånluftskanaler, även om det föreligger viss risk att de släpper ifrån sig mindre mängder asbest.

Jag skulle personligen dock aldrig känna mig bekväm med att ha till-luften genom rör som har potential att släppa ifrån sig asbest, oavsett hur låg någon påstår att risken är.
Om man har en roterande värmeväxlare kan det förekomma viss blandning, så det kan ju vara bra att undvika en sådan då kanske. Jag vet dock inte hur vanliga dessa är nu för tiden :).
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
H Hajjen skrev:
Om man har en roterande värmeväxlare kan det förekomma viss blandning, så det kan ju vara bra att undvika en sådan då kanske. Jag vet dock inte hur vanliga dessa är nu för tiden :).
Det är väl de absolut vanligaste eftersom dom är mycket mer effektiva och inte behöver avfrostas.
Så jag skulle nog säga att det verkar dumt att använda eternitkanalerna.

Dessutom är eternitkanalerna knappast lufttäta i skarvarna så det är nog rakt av dumt att använda dom för tilluft då man riskerar att trycka ut luften på ställen där den kan kylas ner och skapa fuktproblem.
I frånluftskanalen får man inte samma problem pga undertryck men får istället med sig eventuellt kallare luft in till värmeväxlaren och får således sämre uppvärmning av tilluften

Låter som en bättre plan att ha mekanisk frånluft och tilluftsventiler i vägg/fönster om man ändå ska spara eternitkanalerna
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
själva asbestbiten kan man släppa helt ändå, det kommer aldrig frigöras mer än vad som finns mätbart i vanlig luft ändå.........
 
  • Gilla
Micheal Swiggs-Malmevik
  • Laddar…
I majoriteten av moderna ftx aggregat kommer luften dessutom passera filter innan den går genom växlaren där eventuellt läckage kan ske. Ganska övertygad om att det filtret kommer fånga eventuella fiber som kommer med luften...

Men håller med tidigare talare, gamla skarvar i eternitrör är nog inte helt täta samt blir nog en utmaning att få det tätt i övergången mellan eternit och spiro rör.

Å andra sidan kommer det nog frigöras mer asbest om man ska ta bort de gamla asbest rören för att ersätta med spirorör. Gäller att skärma av och följa praxis när rören tas bort.
 
Hjälper ju fortfarande 0 och ingenting mot att man trycker ut varm fuktig luft i, vad man kan anta är, kalla oisolerade utrymmen.
Om man inte ser till att täta alla skarvar då. Men då kan man nog lika gärna byta till spiro...
 
Gamla asbestkanaler brukar ju vara sjukt otäta. Vilket gör att du förmodligen behöver köpa ett större aggregat än nödvändigt, alternnativt inte får ut rätt mängd frånluft alls.
Hade satt nya plåtkanaler alla dar i veckan.
 
  • Gilla
Micheal Swiggs-Malmevik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.