Hej!

Kan man koppla in en ejektorpump
(en Grundfos CPE 3-80, är knappt använd o i väldigt bra skick)
som "vanlig" hydroforpump ? koppla in den UTAN ejektorn? vi har grävd brunn, inget borrhål att sätta en ejektor i alltså..

pumpen är en Grundfos CPE 3-80, den är några år men stått still dom flesta,
ser knappt använd ut.
 
Borde fungera, den kommer ju att gå väldigt lätt.
Om man ska ta ut vatten i högtrycks eller lågtrycksdelen må vara osagt, kanske i båda.

Protte
 
högtrycks eller lågtrycksdelen ?? fasen jag hittar ingen installationsbok el. dyl. till den :(

vill ju gärna veta om det funkar INNAN man sätter igång :)
är lite jobbigt att dra 3-fas, koppla om alla rör m.m. för att sen komma på att det inte funkar :)
 
Man ska ta ut vattnet på "högtrycks" utgången (längst upp på pumpen) och "lågtrycket" pluggat. Tar man inte ut vattnet längst upp får ju pumpen jobba mot en stängd "ventil" och det kommer att gå onödigt trögt. Men vore det min sak skulle jag sälja pumpen och för pengarna köpa en vanlig ringpump, då får man en pump som är byggd för att inte ha någon ejektor.
Ejektorn behöver inget borrhål den kan hänga var som helst bara den har tillgång till vatten.
Man kan tex ansluta en sugledning på undersidan av ejektorn och ha ejektorn flera meter över vattennivån.
Normalt brukar man ansluta en sugledning under på 11-12 meter då kan den inte dra in luft om det börjar bli ont om vatten.
 
joo .. blir nog att sälja den o köpa en vanlig pump, skall bara höra med Grundfos om det ÄR möjligt så slipper jag sälja o allt det där :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.