Är på g att bygga altan och en tanke slog mig.. Har nämligen funderat på att bygga från stugan hela vägen ut till bergskanten. Frågan hur jag då ska fästa bärlinan i berget ??? Och om det tom kan spara mig massa tid itället för att gräva plint??

bifogat en fin skiss för att visa :)
 
  • skiss111.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde väl bara vara att borra med en slagborr eller liknande och dra i bult. Kolla med någon som säljer skruv.
Kanske ha lite flex i konstruktionen så huset kan röra sig i förhållande till berget.
 
Borra hål, o sen i med kamankare o sen gängstång.
 
hmmm kan väll itne påstå att jag är helt 100 på hur du menar. Ett kemankare+gängstång resulterar ju i "en stump" gängat som sticker ut. i denna bör jag väll sätta någon form av grejj där jag kan sätta fast bärlinan i Problemet är ju att det blir lite sicksack efter som berget går lite fram å tillbaka..... får fundera lite påt

vart kan man köpa kemankare förövrigt?? byggmax verkar inte ha iaf
 
Jag köpte kemankare på biltema. Du har ingen bild på hur det ser ut? Annars får du väl fästa bärlinan mot berget o ställa golvreglarna på bärlinan o låta de gå ända ut till berget , bärlinan måste ju inte ligga dikt an hela vägen, beror ju iofs på hur det ser ut.
 
Beroende på hur ditt berg ser ut så kan man ibland använda stolpskor.

Borde gå att använda de L formade på fel ledd om man borrar några nya hål och inte belastar dem för hårt
 
Syftar du tex på en L formad stolphållare som man har till plintar som man i detta fallet skulle sätta bärlinan på? Känns ju dock inte som jag kommer få så mycket flexibilitet i avståndet från berget till där bärlinan går. ja menar att berget är ju inte spikrakt så ja måste ju justera "hållarna" för bärlinan fram och tillbaka.

Har tyvärr ingen bild i nuläget men kan fixa till helgen
 
Det lättaste blir nog att montera bärlinan på plintar en bit från berget och låta golvreglarna sticka ut...
 
Just sådanna jag menade. Jo man får ju se till att justera in det så att det passar och det ska ju vara ett hyffsat lämpligt berg också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.