Lyckas inte hitta något om detta som det verkar oortodoxa sätt att dra vatten.

Har ett enplanshus på platta byggt tidigt 70 med prisolrör löst förlagda på plattan. Nu vill jag ersätta dem med pex-rir.
Problemet är att alla golven mellan inkommande vatten i tvättstugan och förbrukningsställena inte är uppbrutna och jag skulle helst föredra att kunna välja när i tiden det måste göras (dvs inte nu).

Finns det någon möjlighet att använda de befintliga prisolrören och dra de nya pexslangarna såsom man använder en dragfjäder till elinstallationer?

Tacksam för all form av input.

//Peter
 
Krilleman
Nog för att prisol är mjuka men inte så mjuka, jag tror du får tänka om.
 
Förstår vad du menar.
Men det befintliga prisolröret ligger i en svag båge på plattan som naturligtvis avslutas i en 90graders böj upp ur golvspånet.
Det är ca 10 m rör plus 90gradaren jag inte ser/har koll på.
SÅ om det är möjligt att fästa ihop prisol+pex och dra iväg med detta så finns det en teoretisk chans (åtm i min hjärna) att få till det.

Är jag verkligen den förste med liknande ideer?

//Peter
 
Är inte prisolen klammrad nånstans?
 
Tror tyvärr du är körd. Prisolen lär vara fästa någonstans, eller åtminstone gå genom några trånga utrymmen någon stans. Dessutom lär väl RIR vara grövre i dimension än vad befintlig prisols ytterdiameter är, vilket gör att du kör fast redan i första böjen eller genomföringen.
 
Jag gjorde som du tänkte fast genom en låg krypgrund med 2 st böjar på runt 90 grader. Silvertejpade fast 4 st 16mm Alupex på 1 st 15mm prisol och drog igenom ca 10m utan större problem. Men då var inte prisolen fäst någonstans och det var ganska gott om utrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.