Hej alla!

Vad säger ni som kan; jag tänkte koppla innedelen från en avdankad LLVP till radiatorkretsen (via en termostat) och på så sätt få en juste fläktkonvektor. Jag tänker mig att den väsentligt högre temperaturen i radiatorvattnet (högtemperatursystem) borde kompensera för det avsevärt lägre flödet som innedelen är van vid. Termostaten på inkommande ledning stryper radiatorvattnet och reglerar på så sätt temperaturen, men fläkten kommer att gå konstant och därmed fördela och sprida värmen mer effektivt än en konventionell radiator.

Vad tror och säger ni som kan sådant här?
 
Intressant tanke, har ingen erfarenhet alls av det men eftersom en LLVP brukar stanna om inte trycket är rätt så kanske din tanke tar stopp redan där?
 
Det största problemet är att få elektroniken i innedelen att lira utan utedel. Nästa problem är att det är ganska klena rör, men det kanske kan fixa genom att kapa upp några slingor i ändarna på batteriet och parallellkoppla dom med ett grövre rör?
 
Det där med att den stannar om inte flödet är tillräckligt är ju inte bra. Det måste kollas.

Useless: Nja...utedelen kan vara borttagen. Det är endast innedelen för sig självt som är med i mitt experiment.
 
Har du testat att innedelen går att köra utan utedelen?
 
Mycket intressant användning av gamla innerdelar. Det är bara att testa.
 
useless useless skrev:
Har du testat att innedelen går att köra utan utedelen?
I värsta fall får man väl bara rensa bort all elektronik och köra fläkten "löst"....
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
Ja, fast det är nog inte helt enkelt att köra den typen av fläkt utan någon form av styrdon. Jag gissar att det inte bara är att koppla plus och minus till ett par stift på den för att den ska gå?

Sen hade det ju varit coolt om man kunde styra fläkthastighet och utblåsriktning med fjärrkontrollen...
 
useless useless skrev:
Ja, fast det är nog inte helt enkelt att köra den typen av fläkt utan någon form av styrdon. Jag gissar att det inte bara är att koppla plus och minus till ett par stift på den för att den ska gå?

Sen hade det ju varit coolt om man kunde styra fläkthastighet och utblåsriktning med fjärrkontrollen...
Nä, varvtalsstyrningen är nog svår att lösa ...:thinking:
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Är fläkten inverterstyrd?
 
Robblund Robblund skrev:
Är fläkten inverterstyrd?
Kompressorn är, ja.
 
Fläkten i innedelen brukar ha ett antal fasta hastigheter och tillhörande styrning för det.
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Kompressorn är, ja.
Hahaha snöade in i mina egna tankar lite.
Ang att inverterstyra fläktmotor med steglös reglering men nu har jag vaknat upp lite mer ur min fredagströtthet.

Spåret ja va inne på är att man kan ju styra flert typer av motorer med inverterteknik.
Tex tvättmaskinsmotorer osv..
Ibland skall man bara vara tyst
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Styra fläkten går alltid att lösa, men beroende på LLVP:s effekt så är troligtvis rören för små för att ge ett användbart tryckfall för att kunna köra vatten igenom innedelen.. Men prova, och berätta sen hur det gick, vi är nyfikna:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.