Hej

Bör man använda askan från eldstaden till något i trädgården?

Jag har ett svagt minne av att morfar hällde den i rosenrabbatten. Nu var detta i och för sig under förra seklet och utvecklingen kanske har gått framåt???

/Zeb
 
Jag tror det funkar som gödning, morsan brukar slänga askan under vinbärsbuskarna.
 
Aska är rikt på näringsämnen (sammansättning beroende på vad som eldats) förutom kväve. Kväve är oftast det som begränsar tillväxten. Att kalla aska för gödning eller gödsel är därför inte helt rätt. Men eftersom många av de växtnäringsämnen som finns i aska är bra för växter ändå på olika sätt kan man ju kalla det "vitaliseringsgödsling", närmast att jämför med en kalkning. Det kan nog vara bra för rosor - tror iallafall inte det är skadligt!
 
Jag sprider den på gräsmattan, eller ska jag säga, mossmattan ;D Det syns att mossan tar stryk av det! Eftersom vi eldar en liten men inte försumlig del förpackningskartong (obs ej mjölkpaket el dyl) så vill jag inte ha det på grönsakslandet, inbillar mig att färgerna inte är helt hälsosamma!
 
Har man stora mängder som från tex pellets pannor och dyligt bör man undvika att hälla det i trädgårdslandet då det blir en anrikning av tex tungmetaller i askan. Kommer veden från sin egna tomt så blir det bara en del i kretsloppet, (dvs ingen anrikning).

Aska är riskafall och ska egentligen hanteras därefter men är det små mängder spelar det ingen roll.

mvh plexi

 
askur skrev:
Aska är rikt på näringsämnen (sammansättning beroende på vad som eldats) förutom kväve. Kväve är oftast det som begränsar tillväxten.
Kväve är nog det som gynnar tillväxten av all det som är grönt, på bekostnad av blommor och frukt då givetvis. Alltså lagoma mängder av N-P-K är bäst. N är kväve. Dvs helt rätt att slänga ut askan ( om nu  askur har rätt med näringsinnehållet)på bär och blommor, gräsmattan torde inte tillgodogöra sig aska något vidare förutom frösättningen som blir rikligare  ;)
 
Får vid närmare eftertanke nog lov att nyansera mig...fosfor (=P) kan nog också ofta vara det som begränsar tillväxten.
Men att aska inte innehåller något kväve är jag säker på (höhö - peppar,peppar, ta i trä)
 
Den går fint i komposten också. Brukade blanda ner den där i förra trädgården. Nuvarande trädgård ska fyllas ut så här går allt i brinken
 
Träaska är basiskt och passar därför inte att lägga ut till växter som vill ha en sur miljö, t ex Rodhodendron. Askan innehåller 30-35% kalk. Till rosor och fruktträd passar den dock bra.

Askan är näringsrik och innehåller framför allt fosfor (ca 2%) och kalium (10%). Då den är basisk kan kväve frigöras från t ex komposten, om man lägger den där i, och minskar på så vis kväveinnehållet i komposten. Rekomendationen är max 2 liter aska till en kubik kompostmaterial.
 
Vad jag har för mig så har det lite betydelse av vad man eldat, gran och fur är inte så lämpliga att använda på växter, fast detta är ju å andra sidan bara vad jag har för mig
 
::)
Det hela är en myt för att få nytta av avfall, sorry.
 
clabak skrev:
::)
Det hela är en myt för att få nytta av avfall, sorry.
Vad är en myt? Att aska innehåller näringsämnen? Du får gärna berätta - jag brinner av intresse....
 
När man tänker att av 100kg torr trä blir bara 0,2-0,4kg aska så skulle det räcka med 0,4kg att återuppbygga en trästam på 100kg. Man ska strö ut mycket litet för att inte överdosera ;). I lagom mängder är askan nyttig, tycker jag
gaia
 
Tänk på att avhärda askan innan den strös ut över något som växer. Om inte finns risken att den fräter sönder gräset eller vad det nu är frågan om..
 
Hur avhärdar man askan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.