Hej, jag har en massa böjar, grenrör och rör över, både gråa och röda, kan man använda dessa till ventilationsändamål, det är ca 3m rörlängd från innertaket upp till nock, jag tänkte koppla ihop tre rum till ett rör som går upp genom yttertaket. Finns det något som hindrar att man använder vanliga plastavloppsrör till detta?

Jag har läst mig till att det kan bli mycket damm i rören pga statisk elektricitet, men hur mycket blir det, skulle det räcka att rengöra en gång per år eller blir det tätt efter tre veckor?

Lite tankar kring detta vore trevligt.

/Foppson
 
Den främsta anledningen till att man använder plåt är att det är enkelt att bygga, skarva, klippa i, och forma plåten om man har kunskapen.
Men tex när man håller på med utsug som transporterar frätande gaser och liknande så använder man enbart plast.
Kanske inte just avloppsrör men eftersom du har sånt över och det inte kostar dig nånting så skulle jag köra på det.
Bara du inte kör imkanalen i plast för det kan ju bli lite dumt ifall det skulle ta sig i den.
Glöm inte att isolera rören bara så du inte får kondens utfällning.
Kolla även så att måtten på avloppsrör passar don infästning samt fläkt infästning.
 
  • Gilla
dannan89
  • Laddar…
Jag hade köpt några 100 mm spiro istället och passande ventiler. Såvitt jag vet finns det inte ventiler och fläktar med 110 mm diameter. Sälj plaströren på blocket och köp ordentliga grejor, jag lovar att du inte ångrar dig.
 
Det finns ju plaströr avsedda för ventilation. De är antistatiska, och det är en enorm skillnad på hur damm och skräp fastnar (eller rättare inte fastnar) i dessa rör jämfört med andra plaströr, typ avloppsrör. Jag skulle inte använda avloppsrören för ventilation.
 
Mikael_L
Jag tror inte att jag heller skulle vågat använda avloppsrör till ventilation, just med tanke på statisk elektricitet. Och den dammansamling och ev risk för gnistor som blir därav.

Ventilationsrör av plast är som andersmc skriver av svagt ledande plast och antistatiska. Detta är nog inte gjort utan anledning.
 
andersmc skrev:
Det finns ju plaströr avsedda för ventilation. De är antistatiska, och det är en enorm skillnad på hur damm och skräp fastnar (eller rättare inte fastnar) i dessa rör jämfört med andra plaströr, typ avloppsrör. Jag skulle inte använda avloppsrören för ventilation.
Vad bra, då hamnar ju inte all skit på fläktvingarna uppe vid fläkten.:D

Tror inte det är någon störe fara för TS om han vill köra plast.Men om han senare ska bygga på systemet är det enklare med plåt.
Det där snacket om mer dammansamling är så obetydligt om man jämför med hur sällan gemene namn rensar sina system, och det är i 90% av fallen när det är så täppt att det knappt går att få igenom viskan. :)
 
Kanske ska förtydliga mig lite, jag tänkte ha en självdragsventilation på övervåningen som är nästan klar, vi bytte taksolar och höjde ytterväggarna något för att få bättre takhöjd. Huset i sig är gammalt (1922) och ganska otätt så tilluften gör sig själv =). Övervåningen är på 50 kvadrat, uppdelat på tre rum och en hall, (två sovrum och en toalett) Från innertaket upp till yttertakets nock är det drygt 1,5 meter, jag tänkte dra ett rör från varje rum och dra dessa till ett gemensamt rör som går genom taket, ingen fläkt till att börja med.

Jag tittade på några ventilen på XL-bygg och såg att de hade en ganska stor skumgummitätning så jag tror de skulle täta även i ett 110mm rör.

Så en del tycker det är helt fel och andra anser att det borde gå med vanliga avlopprör till ventilationen, är det någon som har använt avloppsrör till detta ändamål och kan säga om det är bra eller anus?
 
Min personliga gissning är att med tanke på luftflödet du kommer ha igenom (självdrag) kombinerat med längden på kanalerna (några meter upp till nock) så kommer du absolut inte ha några problem att köra lite HT-rör. Gissar att du behöver rensa en gång per år och får ditt materialval dig att faktiskt göra det gissar jag att du rensar 2-3 gånger så ofta som de flesta med betydligt större anläggningar gör med spiro-rör

Se bara till att du håller antalet böjar osv nere lite så du faktiskt kan köra en viska ändå upp till nock
 
Skall du ha självdrag bör du nog dra upp alla 3 rören i takhuven.
Tänker på om du någon dag vill komplettera något av rummen med en fläkt typ PAX eller så.
Plus att du undviker "överhörning" mellan rummen via rören.
 
En annan fråga är hur ska takhuven utformas? Vi säger att jag drar ett rör upp genom taket, ska man isolera runt röret och trä på en huv över alltihopa med ventilgaller på sidorna? Hur blir det med eventuell kondens, frost på vintern? Ja man är ju dumsnål som inte anlitar en ventilationsgubbe men börsen är inte hur djup som helst så man vill ju göra allt själv, en variant som är sista utväg är att ta upp ett hål i skorstenen och ansluta ventilationen där, har en pipa över.

Angående "överhörningen" så sätter vi nog in en ljuddämpare på något av rören, det får bli lottdragning vilket rum som får lyssna på pruttar och spolande toalett =)

Jag gjorde en upptäcksfärd i vedboden idag, lite paff blev jag när man snubblade över 6 meter 100mm spiro... Det tog jag rätt på för en evighet sedan, vi skulle ha det till vildmarksbadet som skorsten. Så det kan bli spiro ändå, hittade en billig sida på nätet med böjar och sånt. http://www.billigtvvs.se/

Men jag är tacksam för all respons och hoppas fler kommer med kloka tankar och idéer, gärna runt konstruktion av takhuven.
 
Spiro har fördelen att det inte brinner ...

Det är inget fel att använda HT-rör som ventilation. Du har säkert redan det på avloppstammarna. Man låter gärna toa-avloppet fortsätta upp över taket så att skiten kan trilla ner genom röret och luft sugas ner uppifrån.

Om du har fungerande självdrag och HT rör så gör lite dammavsättning på rörens insida knappast något. Det skall till många års användning innan 110 mm har satts igen.

Du kanske kan få problem med kondens på insidan rören på vintern om varm fuktig luft släpps ut och rören är oisolerade på vinden och där är kallt. Du har samma problem med spirorör. Eftersom vinden är kall och rören oisolerade så blir rörens insida nästan samma temperatur och fukt i uften du släpper ut kondenserar på rörets insida. Större problem med spirorör eftersom stål leder värme bättre än plast och stål rostar. Hur som hellst, isolera dina rör under tak.

Det är alltid klokt att ha en hätta över ventilationsrörens mynningar över tak för att förhindra regn att komma in. Det finns miljoner lösningar på detta och för att förbättra suget.

Måste du dra röret över tak? Kan du inte nöja dig med att ventilationsrören når vinden? Eller kan du leda ut luften så att du inte har problem med regn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.