Vad kan den som bygger och renoverar få hjälp med av sin konsumentvägledare? Vi besökte konsumentvägledaren Marianne Olsson för att få veta mer.


Du kan läsa artikeln här: Använd din konsumentvägledare
 
E
Skrivet av: Holger Wästlund

Jag håller verkligen med - kontakta konsumentrådgivaren innan probelemn uppstår. Kostnaden för vattenskador i Sverige är cirka 100 miljoner kronor i veckan. VVS Företagen har tillsammans med Folksam, IF, Länsförsäkringar och Trygg Hansa samt Golvbranschens Våtrumskontroll och Byggkeramikrådet bildat Vattenskadecentrum med uppgift att undersöka vad vattenskadorna beror på. I den senaste undersökningen kan man se att de största riskerna för vattenskador uppstår när man ska renovera badrum och bygga om kök, de utrymmen man oftast satsar mest pengar på. Statistiken är indelad i tre skadetyper: ledningssystem, tätskikt och utrustning. På ledningssystem är vanliga skador korrosion på gamla rör, vilket beror på att många bostäder behöver stambytas. När det gäller bad- och duschrum är de största problemen tätskikten när man ska välja golvmaterial och tätskiktens anslutning till golvbrunnen. Läckage från diskmaskiner när man ska välja vitvaror är den mest förekommande utrustningsskadan. Skador från nya typer av köksmaskiner ökar. Även skador genom tätskikt på golv ökar och är nu mer än dubbelt så stor som genom tätskikt på vägg. Undersökningen omfattar tre olika hustyper: villa, flerbostadshus samt fritidshus. Resultatet visar också vilka de vanligaste skadeorsakerna är. Källa: VVS Företagen
 
E
Skrivet av: Anonym

hejsan jag undra om du kan hjälpa mig med en fråga om komunmentvägledare och ajg ska få svar på om jag vet hur de jobbar o oom det finns några viktiga exempel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.