Jag funderar på att teckna en dolda fel-försäkring för huset jag säljer. När jag läser Anticimex villkor ser jag undantags-villkoret nedan och undrar vad det innebär rent juridiskt. Är det sånt som köparen skulle kollat innan köpet eller är det sånt som jag ändå kan åka dit på efteråt (trots att jag inte har några problem idag). Jag har t ex aldrig ens använt alla funktioner på ugn och tvättmaskin så om dom funkar fullt ut har jag ingen aning om.
Krav som grundas på fel på system för vatten, värme, avlopp, ventilation, gas och elektricitet och anordningar som ingår i ett sådant system, även eldstäder och rökgångar. Utrustning omfattande vitvaror, fläkt, antenn, sophanteringsutrustning, centraldammsugare inklusive rörsystem, dator och annan maskinell utrustning. Simbassäng med tillhörande utrustning.
 
Fördelen med doldafel-försäkring är att om någon kommer med krav kan du sova gott och skicka vidare till försäkringsbolaget vars jurister har färdig mallar med "N E J ! " skrivet i stora bokstäver. ;)

Annars tror jag det kan kvitta, du kommer inte "åka dit" på något. Om du är smart påpekar du lite strategiska fel, så att köparen måste granska noggrannare.
 
Det är inte alltför ovanligt med dessa friskrivningar. Är det då något fel som kan bedömas som dolt inom dessa områden så är säljaren ansvarig.

Inte alltför ovanligt att det blir diskussioner om dolt fel på avlopp, värme etc
 
Jag tycker ganska mycket ingår i friskrivningsklausulen som öppnar för problem om någon vill tjorva även om jag själv i dagsläget inte vet om några problem. Tycker det blev en stor gråzon för vad som hamnar under köparens undersökningsplikt kontra vad som är mitt ansvar. Eller har jag fel?

Med alla de trådar som dykt upp på senare tid gällande dolda fel så blir man lätt lite fundersam.
 
En säljaransvarsförsäkring eller doldafelförsäkring är tyvärr inte en fullständig friskrivning. Med fel köpare så har man alltid risk att få tjaffsa om dolt fel oavsett om man har rätt eller ej.

En korrekt friskrivningsklausul efter att ha informerat om de fel man vet om är en ganska trygg lösning som tyvärr kan sänka värdet vid budgivning avsevärt på vissa objekt medan det påverkar mindre vid andra omständigheter. Lite krasst beror det på vilka spekulanter man får.

Annars får man vara kall och slå ifrån sig angående dolda fel och bara verkligen förhandla när man anser att det finns relevans i ev anspråk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.