Hej!

Ska bygga nytt hus och dra in fiber, där vi ska ha TV ifrån Sappa. På Sappas webb står det:
"Sappa Villa är ett utbud som består av tre delar, Sappa Alltid, ett digitalt basutbud och ett analogt basutbud. Det analoga basutbudet ser du fritt direkt via ditt antennuttag, på alla tv-apparater"
När jag frågade husleverantören om antennuttag sa de att det inte var med pga att det är så få som vill ha det nu för tiden. Det som är med är med, enligt entreprenaden, är 5 st "TV-uttag". Men om jag vill ha det fria utbudet på övriga TV-apparater måste jag ha vanliga antennuttag eller?

Mvh
 
Redigerat:
Ja! Det behöver du och enligt mig är det en bra investering. Vi gjorde ett stjärnnät med uttag i de flesta rummen. Det gör att jag nu kan ställa en TV i vilket rum som helst och få tillgång till SVT och TV4 utan massa extra boxar, programkort och fjärrkontroller.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
KoK skrev:
Ja! Det behöver du och enligt mig är det en bra investering. Vi gjorde ett stjärnnät med uttag i de flesta rummen. Det gör att jag nu kan ställa en TV i vilket rum som helst och få tillgång till SVT och TV4 utan massa extra boxar, programkort och fjärrkontroller.
Tack för svaret! Ja, tanken är att vi kan köra en TV med box/programkort och resten utan.

pelpet skrev:
Ska du dra ett cat6 datanät? Använd isåfall färdiga flexrör med 2xcat6+1xcoax istället för enbart cat6, och uttag med coax också, typ denna.

[länk]
Vi ska dra nätverk också, vet dock inte om det är cat6 eller cat5. Cat6 borde väl vara standard nu? I elritningen står det "TP/D 1 st dubbelt RJ45 uttag + 1 antennuttag monteras" och "TV 1 st dubbeldosa E14 213 31". Då borde det vara 2 st nätverk, 1 antennuttag och en koax då, antar jag?

Edit: Det stod en förklaring i ritningen; "Kablage förläggs i stjärnnät. Till samtliga uttag förläggs 2 st CAT6 och 1 st koaxial. Till vind 1 st tomrör VP20 för antenn."
Så var det med det.
 
Redigerat:
Jag och ritningen verkar rekommendera samma sak :). Kräv att få det tycker jag. Husleverantören sparar inte många kronor på att skippa coax, och ett coaxnät är inte obsolet ännu även om man kan klara sig utan.
 
Kolla noga och förhandla pris. Idag är det väl inte lika lätt att köra upp kunderna på TV/datainstallationer men det är på sådant här leverantörerna brukar lägga på hiskeliga summor. Det skall vara Cat6 ja men det är det inte säker att dom tänkt sig. Cat5 ger ju 100MBit och räcker långt men prismässigt skiljer det inte mycket. Båda är ju lågvolt så dom går att blanda i samma rör så att installera ett Cat6 uttag bredvid TV-uttaget skall inte kosta mycket.

Fråga dig också om du behöver en teknikcentral. Jag hade velat ha ett skåp med plats för patchpanel, inkommande och en router. Jag tycker du skall fundera på ett tomrör upp på vinden så du kan sätta upp en egen antenn den dagen Sappa går i kk eller höjer priserna.

Sedan undrar jag hur dom levererar till dig, sätter dom en omvandlare på inkommande fiber som ger Ethernet ut för data och en koax ut för TV?
 
Mikael_L
Och på CAT5e så kör man 1 gigabit.
(Och jag tror ingen kan tänkas dra CAT5 utan e ...)

Men CAT ska ju klara 10Gb/s. Så det är ju 10ggr mer ändå.


10Gb/s känns ju onödigt utopiskt. Men jag minns att när det kommit 100Mb/s TP men fortfarande var lite dyrare än 10Mb/s, så snålade folk lite här och var, med motiveringen "Men 100Mbit kan ju ändå aldrig behövas, det finns ju inga så snabba grejer och så mycket data för man ju ändå inte över..." osv osv
Och det är ju inte så herrejösses många år sedan, de flesta har nog känt sig tvungen att uppgradera sedan dess.
 
pelpet skrev:
Jag och ritningen verkar rekommendera samma sak :). Kräv att få det tycker jag. Husleverantören sparar inte många kronor på att skippa coax, och ett coaxnät är inte obsolet ännu även om man kan klara sig utan.
Ja, det verkar ni! Antennkablage och koax får det bli. Varför behöver man förresten montera koaxen i stjärnnät? Det spelar väl ingen roll eller? Det kanske är så man gör helt enkelt.

Anders_Nilsson skrev:
Kolla noga och förhandla pris. Idag är det väl inte lika lätt att köra upp kunderna på TV/datainstallationer men det är på sådant här leverantörerna brukar lägga på hiskeliga summor. Det skall vara Cat6 ja men det är det inte säker att dom tänkt sig. Cat5 ger ju 100MBit och räcker långt men prismässigt skiljer det inte mycket. Båda är ju lågvolt så dom går att blanda i samma rör så att installera ett Cat6 uttag bredvid TV-uttaget skall inte kosta mycket.

Fråga dig också om du behöver en teknikcentral. Jag hade velat ha ett skåp med plats för patchpanel, inkommande och en router. Jag tycker du skall fundera på ett tomrör upp på vinden så du kan sätta upp en egen antenn den dagen Sappa går i kk eller höjer priserna.

Sedan undrar jag hur dom levererar till dig, sätter dom en omvandlare på inkommande fiber som ger Ethernet ut för data och en koax ut för TV?
Inte lätt att förhandla pris i det här läget, men hela installationen ingår i alla fall. Det var faktiskt fler uttag än vad som stod från början också, 8 istället för fem, för TV/antenn. Någon extra för TP. Så det räcker för oss.
Det är med en mediacentral (Garo MMS). Jag tror dock inte att det får plats router och liknande, men jag har tänkt att försöka styra det lite och ha ett eget teknikskåp med router, skrivare och NAS och sånt. En tanke är att jag ska styra en del av ljuskällorna (framförallt) med hjälp av Z-wave vid ett senare skede, så en sån box skulle passa in där också.

Hur stadsnätet levererar menar du? Jag läste något om en box/omvandlare. Har inga detaljer dock.
 
Mikael_L skrev:
(Och jag tror ingen kan tänkas dra CAT5 utan e ...)
Citerar Agent Mulder i slutet av piloten till Arkiv X - "-Oavsett hur paranoid man än är så är man inte paranoid tillräckligt".
Man vet aldrig om dom köpte ett restparti billigt från en kursad firma och så flyttar TS in och i 25 års tid mobbas han av grannarna för sitt kassa bredband ända tills nästa ägare flyttar in och drar om allting med Cat18 och upptäcker att det varit Cat5 hela tiden. Tror knappt man kan köpa Cat5-material längre men som sagt allting handlar om lägsta pris så man måste kolla. Eller i alla fall få klart specat vilken materiel det är, helst också tillverkar och modell.
 
  • Gilla
snowballtwo och 1 till
  • Laddar…
snowballtwo skrev:
Ja, det verkar ni! Antennkablage och koax får det bli. Varför behöver man förresten montera koaxen i stjärnnät? Det spelar väl ingen roll eller? Det kanske är så man gör helt enkelt.
Om man bygger stjärnnät så är det enkelt att konvertera något/några uttag till kombinerat Terrestra och Satellit.

Till iaf vissa platser skulle jag se till att det sattes extra dosa och dubbla rör/coax för att kunna sätta komboantennuttag http://www.kjell.com/sortiment/ljud...b-antennuttag-tv-radio-dubbel-satellit-p30610
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.