Hejsan, jag är ny på forumet så jag hoppas att jag la tråden rätt och med en bra förstående rubrik.

Jag skulle behöva lite hjälp, jag håller på att planerar ett bygge av ett TV stjärnnät hemma, tillsammans med data/tele och har nu stött på det klassiska problemet att jag vill ha allt i samma Eljo centrumplatta. Jag vet att det finns sådana uttag att få tag på (dock ej passande Eljo ramar) från ett företag som heter CetGroup, (2xRJ45+1xIEC koax hane)..

Det ger mig bara två alternativ.

1. Borra hål i en Eljo centrumplatta för 2xRJ45 (keystone/lexcom) och köpa samt montera ditt en IEC hane/hona för "chassie"-montage, exempelvis: Artikelnr 30460 från kjell&co, www.kjell.com men hur blir bilden? jag tänker på dämpning, slutmotstånd etc. Räcker det möjligvis med artikelnr 37072?

2. Köpa en Koax IEC kontakt för keystone hålbild (sett sånna i Tyskland på nån mässa) och sen en Eljo centrumplatta med 2xKeystone hål. Och då köra data och tele i samma Rj45 keystone. Men då blir det inget 1-gigs nätverk tyvärr. men samma fråga här, hur blir tv bilden?

Kan även tilläga att jag kör TV från Comhem, så tanken är en F-splitter och sen en koaxial kabel ut till varje "uttag", som i sin tur blir påkopplade med digitalboxar.

Förstår du inte vad jag menar? Fråga! Är det pinsamt? Skicka PM.
Måste vekligen hitta en bra lösning för detta,
Hoppas ni kan hjälpa till! /Patrik.

P.S jag är elektriker till yrket, så helt bakom flötet är jag nog inte, hoppas jag D.S
 
Redigerat:
Får du betalt för att nyttja dig av Eljo? :)

Att nyttja sig av de IEC-kontakter du nämner för chassimontage borde kunna funka. Någon avsevärd dämpning ska absolut inte behöva förekomma på de kontakterna så länge de görs ordentliga. Och slutmotstånd blir det ju inget med. Har du sedan ett kabel-tv nät som inkommande så ska du inte rota i ursprungsnätet.

Att göra samma sak som vid strukturen ADSL och hemmanätverk borde ju i såfall vara att flytta samma princip hit. Typ WAN-LAN sida fast översatt till Antenn nätet. hmm.. någon som förstår?
Alltså nyttja dig av befintlig signal ut ifrån uttag, sätta en förstärkare tillsammans med en splitter som i sin tur blir stjärnnätet ut till varje punkt.
Strukturmässigt borde det funka med reservation på de digitala signalerna som ska landa in till varje box.

Att fixa ditt uttag så som du nämner känns väl med bra med lite meck, men hur blir det sen då du ska montera det? Att ha det i samma dosa som redan två datakablar kan ju också bli trångt. Lite "servicelopp" både på datakablarna och likaså på koaxen i dosan är ju att rekommendera.

Som elektriker borde du ju själv veta vilka svordomar som kan uppkomma då man ska utföra service och det inte finns tillräckligt med kablar att tillgå. Att börja skarva på 5-10 cm bara för att få funktion leder snabbt till himpa himpa. Att göra så med fas och nolla samt vissa svagströmstrådar funkar la men att börja göra detta med koax och datakablar är ju inte att rekommendera.

En rotdosa bredvid så att du får dubbelram *tummen upp*
 
Eftersom jag är elektriker så borde du ge mig mer credit, jag har inga som helst problem att få plats med allt med över 30cm kabelstick.

Min fråga gäller bra bild. Jag vill ju inte få sämre bild än ett vanligt antennuttag.
Och då gäller det ju att ha rätt komponenter så som slutmotstånd och rätt dämpning.

Anledningen till att jag vill ha allt passande i eljoram är för att jag kommer köra fler-facks ramar, Envägsuttag+TV/TELE/DATA och i vissa fall även brytare. och i två fall även HDMI i ett eget centrumlock.
Jag har även allt annat i eljo stil här hemma.

Jag kommer köra en splitter i garderoben precis efter comhemuttaget, sen i ett stjärnnät ut till alla "uttag".

Bra bild? Går det? Eller måse man köra ett fult standard antennuttag?


P.S Hur jag ska bygga upp nätverket för tele/data är inga konstigheter, vet precis hur jag ska göra. D.S
 
Redigerat:
Solar säljer ett system för att köra ut allt i en cat7 kabel, ska bara behövas 1 boxer om jag fattat det hela rätt. Den skulle koda av alla kanaler och alltså ska man kunna se alla kanaler på alla tv.
Ska passa med Eljo trend....men är lite osäker..
 
Som monostump skriver. Borde gå bra. Kan inte se att det skulle vara något problem med dämpning. Eftersom du skall ha 1 kabel till varje uttag i stjärnnät så behöver du inte termineringsmotståndet heller. Det blir ju TV / boxen i sig själv som står för den biten.
 
Det kommer säkert fungera utmärkt. Enda problemet är att om du väljer chassikontakten med lödanslutning så förutsätter den att den monteras i en skärmad låda vilket din plastdosa inte är.
Jag hade valt 37051 och kört med f-kontakter istället för att undvika störningar från mopeder och annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.