Hej, jag undrar om någon vet vad det här är för kabel och varför behövs den? Det ser ut som en antennkabel som går från huset ut till gatan. Jag skulle vilja ta bort den om den inte hör någon nytta, men varför går den under mark?

Tack på förhand
 
  • Kabel i skyddsrör som går från huskanten ner i marken bredvid trappsteg och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En början är ledningskollen.se.
Lägg upp ett ärende där så får du den dokumentation som finns för ditt hus.

Bilden är ju rätt dålig och färgen på slangen pekar åt fiber. Men nån vem som helst kan ju förlagt vad som helst där i.
 
  • Gilla
huset1968
  • Laddar…
Den verkar ju gå på utsidan av lådan, vart försvinner den sen?
 
Det vanligaste med koax och nedgrävd är väl kabel TV.
Väldigt poppis för några decennier sedan.

Protte
 
Är du säker på att det är en coax och inte teleledningen?
Vår såg ut sådär.
 
Magnus E K
Jag gissar också på telekabel. Ser ut som hos mig där den kommer i marken, går upp utvändigt till vinden och sen (ursprungligen) ner till bostaden. Rund svart kabel med dubbla kopparpar.
 
  • Gilla
huset1968
  • Laddar…
Mja, hela stuket på installationen säger mer "kabel-TV" från 80- eller det tidiga 90-talet.
 
  • Gilla
huset1968
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Den verkar ju gå på utsidan av lådan, vart försvinner den sen?
den kommer från gatan, går under mark upp på väggen som bilden visar och in i huset. Det där har jag på husväggen. Jag tror att det är en tv antenn, som ni beskriver från några decennier sen.
 
  • Gammal tv-antenn fastsatt på en husvägg under takfoten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, då är det ju garanterat en coax-kabel. Om du inte nyttjar den så riv installationen.
 
huset1968 huset1968 skrev:
den kommer från gatan, går under mark upp på väggen som bilden visar och in i huset. Det där har jag på husväggen. Jag tror att det är en tv antenn, som ni beskriver från några decennier sen.
På bilden syns en splitter för kabel-tv.
Finns det ingen aktiv kabel-tv föreningen/operatör kan kabeln tas bort/klippas (hur ser ni på tv i dagsläget?)
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Den verkar ju gå på utsidan av lådan, vart försvinner den sen?
den kommer från gatan, går under mark upp på väggen som bilden visar och in i huset.
Eurotester Eurotester skrev:
En början är ledningskollen.se.
Lägg upp ett ärende där så får du den dokumentation som finns för ditt hus.

Bilden är ju rätt dålig och färgen på slangen pekar åt fiber. Men nån vem som helst kan ju förlagt vad som helst där i.
S spendera skrev:
På bilden syns en splitter för kabel-tv.
Finns det ingen aktiv kabel-tv föreningen/operatör kan kabeln tas bort/klippas (hur ser ni på tv i dagsläget?)
Just nu ser vi inte på TV alls, men jag tänkte sätta upp antenn på taket. Jag ska prova den här kabeln först för att se om den funkar. Har inte för höga förhoppningar..
 
X xLnT skrev:
Ja, då är det ju garanterat en coax-kabel. Om du inte nyttjar den så riv installationen.
X xLnT skrev:
Ja, då är det ju garanterat en coax-kabel. Om du inte nyttjar den så riv installationen.
ja det blir nog att riva!
 
Antar att det är kabeln till höger som kommer från gatan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.