Hej!

Har precis rekvirerat en villa som grundligt renoveras.
Idag finns det endast ett tv uttag i form av antennförstärkare (tror jag) som pluggas in i vanligt el-uttag. Tanken är att jag ska sätta in ca 6 st fasta antennuttag i vägg då dessa är öppnade. Min fråga är nu om någon vet hur jag ska bära mig åt utrustningsmässigt.

Ska jag koppla alla uttag i serie eller drar man kabel från samtliga uttag till en central punkt? Jag vill hitta en lösning där jag inte får en massa förluster i signalen då minst tre tv-apparater kommer att vara inkopplade.

Tacksam för hjälp!

Yoda
 
Mastfilter på antennen => förstärkare => splitter (1:6) => dina tvapparater.

Du bygger mao ett stjärnnät. Har du digitalbox el motsvarande så sitter den mellan Mastfiltret och förstärkaren.

 
Tackar för hjälpen

;D Yoda
 
Om du ser till at ha tillräckligt med signal för alla 6 dosor spelar det ingen roll om du kör stjärna eller seriekoppling. Ta vad som är enklast at lägga in.

Om det i manualen till dit TV t.ex. står at det krävs 65 dB signal, kan du lita dig på att det går hur bra som helst med 75 dB också.

Stjärnakopplingar används mycket i förband med betald kabeltv, då det ger möjligheten att spärra för vissa kanaler till vissa kunder, men det är väl knappast relevant här

/Benty
 
Jag har ca 40lpm kabel kopplat till min parabol o 3 tv apparater.I serie! Ingen förstärkare.Bilden är ok.
 
MathiasS skrev:
Mastfilter på antennen => förstärkare => splitter (1:6) => dina tvapparater.

Du bygger mao ett stjärnnät. Har du digitalbox el motsvarande så sitter den mellan Mastfiltret och förstärkaren.
Ska boxen verkligen sitta innan förstärkaren? ???
 
markis skrev:
Ska boxen verkligen sitta innan förstärkaren?  ???
Ja, iaf i mitt fall. Förstärkaren har en ingång och två utgångar. Två splitters ansluts till förstärkaren (det är därför förstärkaren sitter där), insignal till förstärkaren är såleded signalen från boxen.
 
Jag tycker bara det verkar underligt att man ska behöva förstärka signalen från boxen. Det är ju antennsignalen som ska avkodas som brukar behöva förstärkas?
Dessutom är det väl vanligast att man kopplar boxen direkt mellan antenuttaget i väggen och TV:n?

Jaja, båda sätten fungerar väl?

"Man kan göra så, men det är inte rätt.." ;D
 
markis skrev:
Jag tycker bara det verkar underligt att man ska behöva förstärka signalen från boxen. Det är ju antennsignalen som ska avkodas som brukar behöva förstärkas?
Dessutom är det väl vanligast att man kopplar boxen direkt mellan antenuttaget i väggen och TV:n?

Jaja, båda sätten fungerar väl?

"Man kan göra så, men det är inte rätt.."  ;D
Jag är bara halvbäst på detta område så några långa bevis kan jag inte lägga fram, men det handlar ju i grund och botten om att en signal skall splittas till 8 i passiva splittar - då behövs en förstärkare. Det handlar inte om att förstärka en svag signal från antennen.

Vi pratar om två olika användningsområden för en förstärkare.

Anledningen till att boxen kopplas på detta sätt är att jag vill distribuera signalen från boxen till alla rum.
 
Hmm, låter som rimligt och förnuftigt MathiaS ;)
 
HeJ
Hur bär man sig åt med placeringen av ex. den digitala boxer:n vid ett stjärnnät om man vill ha möjlighet att se kanalerna i alla TV-apparaterna ?
Står prylarna i en garderob så är det kanske inte så enkelt att byta kanal ???
 
mgb62 skrev:
HeJ
Hur bär man sig åt med placeringen av ex. den digitala boxer:n vid ett stjärnnät om man vill ha möjlighet att se kanalerna i alla TV-apparaterna ?
Står prylarna i en garderob så är det kanske inte så enkelt att byta kanal ???
Antingen ställer man den i lämplig garderob (eller på vinden i en liten fin låda) och reglerar med fjärrkontroll via ir-länk. Alternativt kan den ju stå där den brukar stå, men du får förvereda för en returledning från mottagaren så du kan sprida signalen till andra rum.
 
Är det någon som vet vilken dämpning man skall ha ?
 
T
Kanske kan hjälpa till här:
Anledningen till att en del sätter sin "boxer" mellan mastfiltret och förstärkaren beror på 2 faktorer:

1. Man vill kunna splitta den utgående uhf-signal som boxern sänder ut den avkodade kanalen på (men funkar då bara på modeller med inbyggd modulator)

2. Många digitalboxar klarar inte av för hög förstärkning- en del kroknar över 85 dB
och då funkar inget-och när sen modulatorn i boxern som maximalt ger ut c:a 75dB läggs efter en förstärkare kommer de andra signalerna in med 95-110dB,splittar man då ned signalen på 6 uttag dämpas då boxern ner så mycket att det blir mest brus i bilden på boxern medans de andra är mycket starkare-en s.kobalanserad signalstyrka.

Man kan "fjärra" sin boxer med antingen radiostryning eller med IR via koaxen (Triax säljer detta system). Hoppas ni förstod digitalröran....
 
TN-funkis,
Kan du ge ett förslag på bra antennförstärkare om man vill koppla boxern nere i v-rummet och förstärkaren mellan mastfilter och splitter på vinden.

/Gojan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.