Jag har tänkt att montera belysningskabel i ladugården för att besmycka en bröllopslokal.
Min tanke är att ha ungefär 100 ljuskällor i taket i form av E27 socklade Led-lampor.

Fråga 1: Jag har för mig att man inte kan sätta hur många led-lampor som helst på en och samma kabel, stämmer det? Och hur många kan man ha i så fall?

Fråga 2: Är det någon som har koll på vad man ska köpa för ljuskälla? E27, varmvit och klart glas är önkemålen. Det blir ju ganska dyrt när man ska ha 100st, så frågan är om någon vet ett prisvärt alternativ med dessa önskemål. Det bör vara ganska bra ljusutbyte på dito.

Tack för svar! :)
 
Svar 1: Det stämmer, man kan inte ha hur många som helst. Startströmmen är det som begränsar mest, ledningen från gruppcentralen får heller inte bli för lång. Jag hade nog delat upp dessa i tre grupper, just LED-lampor är konsumentprylar och donen är inte de bästa i dessa. Verkningsgraden ligger ofta på 0,5.

Svar 2: vad du ska ha för effekt och lumental beror såklart på hur stort rummet är samt hur högt dessa ska sitta. Jag hade kört på något från Star trading, de är billiga och säljs på nätet. Annars kan såklart typ IKEA vara en variant.
 
  • Gilla
HandersSvensson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.