Hmm, posta i El, trädgård eller Belysning.......

Jag funderar på att belysa några träd i trädgården med hjälp av armaturer liknande denna tradgard_nytt_ljus_markspots.jpg

Ljuskällan är LED och variantera 3W och 9W finns. Tänkte köra 12V-system. Vad ska man gå på? Känns som 3W inte kommer räcka.
 
Antal lumen är väl det man skall kolla på. LED lampor finns ju med samma W fast olika lumen.
 
Beror ju helt på trädets storlek. Jag lyser upp ett litet äppelträd med 2W, det ser rätt bra ut. Försök att dölja/skärma av ljuskällan, det blir mycket snyggare om man inte ser varifrån ljuset kommer.
 
Noseone skrev:
Antal lumen är väl det man skall kolla på. LED lampor finns ju med samma W fast olika lumen.
De två jag tittat på har båda 300 lumen, men den ena har 1x3W och den andra 3x3W.
 
sulfobus skrev:
Beror ju helt på trädets storlek. Jag lyser upp ett litet äppelträd med 2W, det ser rätt bra ut. Försök att dölja/skärma av ljuskällan, det blir mycket snyggare om man inte ser varifrån ljuset kommer.
Hmm, då kanske 3W ändå är tillräckligt. Hus högt är ditt lilla äppelträd?
 
Jag får inte riktigt ihop det. Kan det verkligen vara så stor skillnad på LED och LED att en 3-wattare och 9-wattare ger samma lumen. Jag ställer mig aningen tveksam till att 3-wattaren verkligen kan leverera det.
 
nimhed skrev:
Hmm, då kanske 3W ändå är tillräckligt. Hus högt är ditt lilla äppelträd?
Ca 3 m. Jag belyser främst stammen, med ströljus upp i kronan. Det är rätt mörkt där det står, i konkurrens med annat ljus krävs säkert lite mer för att synas.
 
Har en sådan här till en hängbjörk, ca 5 m hög. Funkar finfint.
Dock är det inte 12V och hittar inte lumen eller W.

namnlos.png
 
nimhed skrev:
Jag får inte riktigt ihop det. Kan det verkligen vara så stor skillnad på LED och LED att en 3-wattare och 9-wattare ger samma lumen. Jag ställer mig aningen tveksam till att 3-wattaren verkligen kan leverera det.
Håller med dig, en lysdiod som drivs med 3 W och ger 100 lm / W låter misstänkt bra. Inte omöjligt men tillhör då det övre kvalitetssegmentet.
 
Hmm, skumt att de inte skriver ut mer information hos konstsmide.
 
Bo.Siltberg skrev:
Håller med dig, en lysdiod som drivs med 3 W och ger 100 lm / W låter misstänkt bra. Inte omöjligt men tillhör då det övre kvalitetssegmentet.
Jag provar och beställa några av varje sort, så får jag kanske anledning att skriva en rapport här på byggahus när jag testat. Jag kan ju alltid använda de svagare till en mindre buske.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Cree har ju fått ut 300lm/w så ser det inte som omöjligt.
 
Ok, beställt. Återkommer med resultatet.
 
Se till att inte köpa en massa olika och koppla ute, det finns risk för olika färgtemperaturer vilket inte alltid är helt önskvärt....
 
Tvärt om, olika färgtemperatur ger olika resultat och effekter på växterna. Prova t.ex med kallt eller varmt ljus på en trädstam och titta på det varierade resultatet.

Man måste prova vilket som passar bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.