Finns det några tumregler för hur många uttag man bör ha i olika rum? Jag bryr mig inte om kostnadsaspekten och vill inte sakna ett uttag i framtiden. Min sambo tycker däremot att uttag är fula och vill inte ha så många, därav frågan. Jag hade tänkt mig 4 st dubbla i sovrum och minst 6 st i kontor.
 
Sätt dit så många du/ni vill ha. Det är du/ni som bestämmer.
 
Mikael_L
En tumregel är minst 1 uttag (dubbeluttag ?!) per 4 lpm vägg.
Och minst ett uttag på varje möblerbar vägg som omges av t.ex. dörröppningar.

Sen fler uttag vid behov, dvs vid speciella miljöer, kök, arbetsplats, tvättstuga och multimediaplatsen, som exempel.

Tumregeln tror jag kommer från svensk standard.

Det finns kanske fler tumregler, men det här är vad jag vet.

4 st i ett sovrum känns väl inte som mycket.
Ett vid dörren nedanför strömbrytaren, ett på varje sidan om sängen och sen 1-3 till, dvs 4-6 st. :D

Rikard Ågren skrev:
Sätt dit så många du/ni vill ha. Det är du/ni som bestämmer.
Jag tror TS ville ha argument också ... ;)
 
Redigerat:
Kom ihåg tele/data, om det är möjligt.

Tror att det står i standarden att det vid tele/datauttag ska beredas utrymme att ha ett 4-vägs uttag.
 
Tackar. Jag hade inte tänkt ha data och teleuttag men det är kanse en bra ide att slänga dit dessa kablar ändå och avsluta dessa i en tom dosa. Behöver dessa kablar vara i rör? Detta är väl inget behörighetskrävande arbete? Blir det extra kostnader förutom kablarna struntar jag nog i detta eftersom jag ändå kör trådlöst till allt i huvudbyggnaden.

Också skall jag säga till min sambo att ni har sagt att man måste ha minst 8 uttag per rum enligt svensk lag annars riskerar man upp till 5 års fängelse. :) TACK
 
Ja, och bryta mot lagen vill man ju inte. :cool:

Om din sambo tycker vägguttag är fula så kan du du ju, som argument, fråga vad hon tycker om skarvsladdar. :cool: För det blir ju alternativet om uttag saknas. Skarvsladdar är min frus värsta hatobjekt och får därför montera så många uttag jag vill :)
 
storkarp skrev:
Tackar. Jag hade inte tänkt ha data och teleuttag men det är kanse en bra ide att slänga dit dessa kablar ändå och avsluta dessa i en tom dosa. Behöver dessa kablar vara i rör? Detta är väl inget behörighetskrävande arbete? Blir det extra kostnader förutom kablarna struntar jag nog i detta eftersom jag ändå kör trådlöst till allt i huvudbyggnaden.
Tele och data kan du dra själv. Dra fram 20 mm rör och avsluta i tom dosa så har du möjlighet att dra fram det i framtiden.
 
Min sambo vill inte ha skarvsladdar heller. Hon vill ha trådlös el. Och gärna 1000 volt så att det blir högre volym i stereon :)

Alla är nog överens om att skarvsladdar är fulare än vägguttag. Jag hade för inte allt för länge sedan förgreningssladdar som var kopplade i serie så det säkert var 20-30 uttag totalt i dessa. Jag kanske ha en bild på detta att ha som argument.
 
storkarp skrev:
Också skall jag säga till min sambo att ni har sagt att man måste ha minst 8 uttag per rum enligt svensk lag annars riskerar man upp till 5 års fängelse. :) TACK


Då får du nog svartlista byggahus.se i brandväggen så hon inte kan läsa själv.

Men appropå att uttag är fula. Om man planerar lite så kan man ofta sätta dem där de inte stör så mycket. Ex. i ett sovrum så sätter man ju ex ett uttag bredvid sängen, det kommer att döljas av nattduksbord eller vad man har bredvid sängen. Ofta har man uttag bredvid fönster som döljs om man har långa gardiner osv. Sedan om man sätter ett "bra att ha" uttag som man inte riktigt vet vad det skall vara till så kan man med fördel välja ett enkeluttag som tar mindre plats och är lite diskretare än dubbeluttag. Om man sedan upptäcker att just där vill man ha mer uttag och tröttnar på grenuttag så är det ju enkelt att byta till ett dubbeluttag senare.
 
Hempularen. Smart ide med enkeluttagen.. Då kan man ju även byta från dubbla till fyrdubbla uttag om man mot förmodan tänkt fel?
 
Sen finns det ju faktiskt snygga uttag med. Svarta bakelit-liknande saker.. mkt. snyggt dels om man bygger i gammal stil men även (tycker jag) i modernare sammanhang. Svarta uttag till vita väggar. Men det kostar en del. Stora byggnadsvårdsbutiker finns det på!
 
Mikael_L
storkarp skrev:
Hempularen. Smart ide med enkeluttagen.. Då kan man ju även byta från dubbla till fyrdubbla uttag om man mot förmodan tänkt fel?
Fast fyrdubbla tror jag bara finns som utanpåliggande, så det blir kanske inte så jättesnyggt.

Annars kan du visa den här bilden och fråga om det är snyggare:
sladdar.jpg
 
Mikael_L skrev:
Fast fyrdubbla tror jag bara finns som utanpåliggande, så det blir kanske inte så jättesnyggt.
Eljo har dessa 4-vägsuttag som inte bygger inte alltför mycket djup.

displayimage.ashx

Eller med tre uttag:
displayimage.ashx
 
Mikael_L
OK, den sortens fyrvägare finns ju för infällt, ja. :)

Sätter man två, tre fyra apparatdosor där man tänkt ha stereo /TV eller dator borde det bli mums med sådana uttag, då många hifi och dator-prylar har euro-kontakt
 
Finns uttag av alla möjliga modeller, alla är inte fyrkantiga. Borde gå att hitta något passande.
displayimage.ashx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.