Ny enfasgrupp ska ut från en full central, till ett uthus. Så det får bli en kapsling vid sidan om. Se bild.

Centralen har 4 trådar in, PEN och 3 faser.

Vill ha jfb över gruppen, men tänker att en psa blir lika bra.

Tänkte en kapsling med N och PE plint, 2289101. Till höger om centralen.


Frågan är, rk6 gulgrön till PE-plint i kapslingen och rk6 blå till N-plint i kapslingen och sedan därifrån till undersida psa.

Eller ska blå direkt in på undersida psa, och N plinten i kapslingen används ej?


Eller, ska det en PEN från befintlig central till PE-plinten i kapslingen och därifrån sedan rk6 till undersida psa? Sedan nolla ut från ovansida och jord från PE-plinten. Isåfall, rk10?

Om detta är korrekt, då är det bara två trådar från centralen in i kapslingen? Fas och PEN?
 
  • Äldre elcentral med säkringar, strömbrytare och en röd industrikontakt på en betongvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Njaa.. Det finns ju några sätt att göra det på. Men OM du skall dra en PEN till den nya kapslingen så måste den vara på 10 kvmm. Så det går troligen bort.

Jag skulle dra neutralen direkt till PSA, såvida du inte skall ha mer i kapslingen. Sedan kan man ju filosomera över var du skall ta ut neutral i bef. central.

Om vi tänker oss att du i ett senare skede installerar jfb för den centralen, så bör neutralen (och fasen) till denna nya kapsling gå utanför en sådan jfb, så det inte blir kaka på kaka. Därför kan det vara enklare att dra neutralen till nya kapslingen från PE skenan i bef. central, en punkt där det fortfarande är PEN.
 
H hempularen skrev:
Njaa.. Det finns ju några sätt att göra det på. Men OM du skall dra en PEN till den nya kapslingen så måste den vara på 10 kvmm. Så det går troligen bort.

Jag skulle dra neutralen direkt till PSA, såvida du inte skall ha mer i kapslingen. Sedan kan man ju filosomera över var du skall ta ut neutral i bef. central.

Om vi tänker oss att du i ett senare skede installerar jfb för den centralen, så bör neutralen (och fasen) till denna nya kapsling gå utanför en sådan jfb, så det inte blir kaka på kaka. Därför kan det vara enklare att dra neutralen till nya kapslingen från PE skenan i bef. central, en punkt där det fortfarande är PEN.
I kapslingen blir inget annat just nu. Tanken är bara psa till det nya uthuset.

RK 10 har jag också, så det kanske är bäst att dra det.
Så från bef central:
En gulgrön rk10 (blå tejp i ändarna) från PEN-skena i befintlig central. Och en brun rk6 från fasskena.
Gulgrön rk10 till PE plinten i kapslingen och brun till undersida psa.
Blå rk6 från PE-plinten till undersida psa.

Korrekt?
 
Jag hade valt att göra på ett av 2 sätt. I centralen finns sannolikt en N- och en PE-skena hopkopplade med en jordskruv. Lösningen kan hänga på hur mycket plats det finns på PE-skenan i centralen. Jag förutsätter max 25A huvudsäkring.

1. Brun RK6 från en av faserna i central till PSA L. Blå RK6 från PE-skena i central till PSA N. Gulgrön RK6 till PE-skena. N-skena i kapslingen används inte. TN-S.

2. Brun RK6 från en av faserna i central till PSA. Blå RK10 från PE-skena i central till PE-skena i kapslingen. Blå RK6 (RK10?) från kapslingens PE till PSA N. TN-C-S.

Med reservation för att jag är lekman om än ganska kunnig :)
 
Arbetet är behörighetskrävande och det är heller inget lämpligt hempul.

Din beskrivning i #1 är otydlig. Jag kan inte följa vad du menar. Du måste vara tydlig med varifrån och vart en ledare kopplas. TN-C eller TN-S spelar ingen större roll i detta fall. Båda sidorna måste beaktas, och det är matningssidan som är mest kritisk här.

Om du väljer TN-C, finns det plats för en RK10 på PE-skenan? Den bör ha sin egen plint.
Om du väljer TN-S, finns det plats för två st RK6 (PE+N) på PE-skenan, för de bör ha varsin egen plint. Det finns sällan så mycket plats över på PE-skenan i gamla diazedcentraler.

Du ska även beakta ifall diazedcentralen kommer att utökas med en JFB i framtiden? Det kommer troligen inte att ske utan ett byte av hela centralen, så då kan man använda TN-S och istället ta ut en N-ledare RK6 från en av N-plintarna, som brukar ha gott om plats över.

Vid TN-S kan man t.o.m gå ned i area till 1.5 eller 2.5 mm². Detta under förutsättning att det endast blir en PSA i den lilla kapslingen. Men då centralen är full kan det vara ide att göra plats för fler grupper, vad som nu får plats till höger om diazedcentralen.

Så här kopplas en TN-S-matad elcentral med JFB. Dvs inkommande N kopplas vanligen direkt till JFBn/PSAn.

Elektriskt kopplingsschema med säkringar, brytare och ledningar.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Arbetet är behörighetskrävande och det är heller inget lämpligt hempul.

Din beskrivning i #1 är otydlig. Jag kan inte följa vad du menar. Du måste vara tydlig med varifrån och vart en ledare kopplas. TN-C eller TN-S spelar ingen större roll i detta fall. Båda sidorna måste beaktas, och det är matningssidan som är mest kritisk här.

Om du väljer TN-C, finns det plats för en RK10 på PE-skenan? Den bör ha sin egen plint.
Om du väljer TN-S, finns det plats för två st RK6 (PE+N) på PE-skenan, för de bör ha varsin egen plint. Det finns sällan så mycket plats över på PE-skenan i gamla diazedcentraler.

Du ska även beakta ifall diazedcentralen kommer att utökas med en JFB i framtiden? Det kommer troligen inte att ske utan ett byte av hela centralen, så då kan man använda TN-S och istället ta ut en N-ledare RK6 från en av N-plintarna, som brukar ha gott om plats över.

Vid TN-S kan man t.o.m gå ned i area till 1.5 eller 2.5 mm². Detta under förutsättning att det endast blir en PSA i den lilla kapslingen. Men då centralen är full kan det vara ide att göra plats för fler grupper, vad som nu får plats till höger om diazedcentralen.

Så här kopplas en TN-S-matad elcentral med JFB. Dvs inkommande N kopplas vanligen direkt till JFBn/PSAn.

[bild]
Ja det är nog troligt att PE-skenan är rätt full. Om det är så, att det inte finns plats, då finns ingen möjlighet att dra vidare till en ny kapsling så som jag önskar göra?

Men om det finns plats på PE-skenan, då kan jag alltså gå ner i area och välja 2,mm² om jag väljer dra 3 trådar (TN-S), gulgrön, blå och brun?
 
Det går att ordna genom att koppla om och kanske använda en extra plint, ryttare eller vad som är lämpligt. Det är vad jag menar med att jobbet inte är lämpligt utan handlag och erfarenhet. Man vill inte misslyckas med anslutningen av skyddsledare.

För TN-S finns inget krav på minsta area, utan man dimensionerar som vanligt. TN-S betyder separata PE- och N-ledare. Antalet faser eller färger är irrelevant för begreppet vilket man inte ska krångla till det med. Men det finns ju regler för vilken färg man väljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.