Jag har ett badrum på 1.5 x 2.1m och ska till att sätta spottar i taket. Jag tar gärna emot förslag på antal spottar jag behöver. Står och väljer mellan 3, 4 eller 6 st för att få ngn slags symetri. Visst, det beror på effekten per spot också, men kom gärna med förslag.

mvh
/Christer
 
jag hade satt tre på rad, sex är för mycket enligt mig och jag gillar inte rutmönster. Jag har tre själv i ett litet större badrum och det räcker gott och väl om man har belysning vid handfatsskåpet oxå
 
Vi har 5 st, vilket funkar utmärkt. Fyra spottar en halvmeter från resp. hörn och en i mitten. Funkar även rent symetriskt.
 
I vårt badrum som är 1,6 x 2,7 m sitter sex stycken 230V/35W-spottar, kopplade via dimmer.

Normalt går de ju på sparlåga, men det är skönt att kunna ha rejält ljus vintertid om man ex. skall städa.

Så mitt tips är hellre lite fler armaturer, men på sparlåga (sänker också värmeutstrålningen).
 
Tack för svar. Jag tror det blir fyra spottar och dimmer. Sedan tillkommer ju belysning i badrumsskåpet.
 
Flikar in en liten fråga, är det ok att ha en spot ovanför duschen förutsatt att den är IP44?
 
jhall skrev:
Flikar in en liten fråga, är det ok att ha en spot ovanför duschen förutsatt att den är IP44?
Yes, det är det..
 
GoForIt skrev:
Yes, det är det..
Ja, om det är tillräkligt högt i tak. Det brukar stå på förpackningen på spottarna, typ 2,20m.
 
OlofChrister skrev:
Ja, om det är tillräkligt högt i tak. Det brukar stå på förpackningen på spottarna, typ 2,20m.
Verkligen?
Jag har aldrig hört något höjdkrav till tak.
Avstånd till brännbart neråt kan ju däremot förekomma.
 
GoForIt skrev:
Verkligen?
Jag har aldrig hört något höjdkrav till tak.
Avstånd till brännbart neråt kan ju däremot förekomma.
Jo, på mitt paket med spottar IP44 (köpt på clas i sjön) fanns en bild som visade en zon i duschen där spottarna inte fick placeras. Den zonen hade en viss höjd. Jag tolkar det som att man får placera spottar, IP44, i duschen om takhöjden är tillräcklig. Det syftar alltså till att avståndet till vattenutkasst skall vara tillräckligt (eller kanske ditt huvud när du duschar) och har inget med brandskydd att göra.
 
OlofChrister skrev:
Jo, på mitt paket med spottar IP44 (köpt på clas i sjön) fanns en bild som visade en zon i duschen där spottarna inte fick placeras. Den zonen hade en viss höjd. Jag tolkar det som att man får placera spottar, IP44, i duschen om takhöjden är tillräcklig. Det syftar alltså till att avståndet till vattenutkasst skall vara tillräckligt (eller kanske ditt huvud när du duschar) och har inget med brandskydd att göra.
Står det 2,20 i krav på takhöjd?

Vilka spottar är det? (C-O Art nr eller länk)
 
Jag tror det har att göra med IP-zonerna. Jag tror det är zon 1 upp till 225 i dusch, därefter verkar det vara zon 2.
En bra översikt finns här: http://www.inred.se/content/7-ip-klass
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.