Hej,

Jag kör med 20 mm slang. Systemet tillåter max 20m2 per slang. Jag vill gärna ha så låg temperatur som möjligt för att minsta möjlig temperaturdifferens till luft-vatten-pumpen.

Köket blir en 12m2-slang, dotterns rum och korridoren blir en till 12a.

Då är frågan hur jag ska fördela vardagsrummet 19,5m2 och vårt sovrum 12 m2. Frågan är om jag ska lägga 2 lika långa slangar där ena går in en bit från sovrummet till vardagsrummet. Då blir det två slangar på ca 16 m2. Eller så kan jag fördela det på tre (en till sovrummet och två till vardagsrummet) =ca 10+10+12

(Obs. badrummets slinga är redan lagd (endast 5m2, 12mm slang))

Vad verkar klokast? Har endast 10cm gammal stenull i väggarna och gamla 2-gasfönster i sov- och vardagsrum så jag vill inte gärna maxa med en slinga till 19,5m2.

(fönstren ska dock bytas i sommar) (vinden är isolerad med motsvarande ca 37 cm glasull).

Tack på förhand!!!

//Joel
 
L
Vad menar du med max 20 m2 per slinga , ( är ca 70 m slang i varje slinga , går att ha 90 m ) men klart är det bra med samma storlek i m2 som möjligt , lite lättare då att justera in
Du kan utan vidare lägga slingorna så dom går in i andra rum , det enda som kan strula till det är om du har termostater för varje rum med olika temperaturer
Hur reglerar du ut värmen i dag från fördelarna , termostater och termodon eller strypt in
 
L Liteavvarje skrev:
Vad menar du med max 20 m2 per slinga , ( är ca 70 m slang i varje slinga , går att ha 90 m ) men klart är det bra med samma storlek i m2 som möjligt , lite lättare då att justera in
Du kan utan vidare lägga slingorna så dom går in i andra rum , det enda som kan strula till det är om du har termostater för varje rum med olika temperaturer
Hur reglerar du ut värmen i dag från fördelarna , termostater och termodon eller strypt in
Blir lite förvirrad nu ang. vart jag läst 20m2 per slang. Måste ha varit ett ungefärligt värde basserat på hur lång slangen får vara och hur mycket slang som går åt per meter.

I vilket fall verkar det ju vara klokt att några fler så kan man skilja dem åt. Att hallen blir lite varmare iom att dotterns rum blir det gör ju ingen skada. Kör nog två till vardagsrummet då.

Just nu har jag gamla underdimensionerade radiatorer, med varsin termostat, där vattnet måste upp i 55 grader när det är någon enstaka minusgrad ute. Jag har tänkt byta ut dem helt och endast ha golvvärme.
 
L
Har ingen betydelse på längderna , dom ska ha lite olika flöden bara för att ge lika värme , men som jag sa ,inte fel med ganska lika
Angående VP , ska den gå direkt mot GV och reglera mot utetemp
Hur tänker du med att styra slingorna ?
 
P.S. Jag hade väl inte tänkt ha några separata termostater till rummen. Kanske däremot en rumsgivare till värmepumpen placerad någonstans med "hyffsad genomsnittstemperatur". Skillnaden mellan rummen tänkte jag man borde kunna ställa in för hand med manuella ventiler. Det skulle alltså vara en sådan fördelare. Tanken är att jag ska kunna strunta i shunt då allting blir golvvärme och då pumpen har funktioner för golvvärme.
 
L
Eftersom du inte tänker ha termodon utan försöka med VP direkt , har du bestämt vilken VP
det har att göra med vilket minsta flöde VP kan hantera utan att storkna och lösa ut på högtryck om den inte blir av med värmen .
Vet du hur långa slingorna blir per st , då kan man ungefärligt veta hur mycket L/min som dom behöver
 
Ojdå, nu ställde du en svår fråga, vilket är tur för det är inget kände till. Jag har en Nibe ACVM 270 innedel, utedelen är en Nibe ams 10-8 om det säger dig något!
 
Här har jag lite data...

Dockningar
AMS 10-8

Max tryck, klimatsystem
0,25 MPa (2,5 Bar)

Högsta rekommenderade framlednings/retur temperatur vid dimensioneran-
de utetemperatur
55/45 °C

Max temperatur i
ACVM 270
+65 °C

Max framledningstemperatur med kompressor
+58 °C

Min framledningstemperatur kyla
+7 °C

Max framledningstemperatur kyla
+25 °C

Max rörlängd, köldmedierör
30 m

Min volym, klimatsystem vid värme, kyla
50 l

Min volym, klimatsystem vid golvkyla
80 l

Max flöde, klimatsystem
0,38 l/s

Min flöde, klimatsystem, 100 % cirkulationspumphastighet (avfrostnings-
flöde)
0,19 l/s

Min flöde, värmesystem
0,12 l/s

Min flöde, kylsystem
0,16 l/s
 
Huset är endast ca 65 m2, vilket med 20mm slang ger strax över 50 l vatten. Hoppas det ska räcka. Jag har inga planer på att använda golvkyla på sommaren.

Lyckas inte hitta några data på hur mycket flöde en 50m slang (20mm) möjliggör eller rekommenderas ha. Det blir ju ca 5 sådana och 1 30m 12mm slang.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.