Det finns 3 poliga och 4 poliga brytare för 3-fas-förbrukare 400 Volt.
Ska en brytare även bryta nollan utöver att bryta de 3 faserna?
Att jorden grön/gul inte ska brytas är självklart. Men hur är det med brytning av nollan?

Det finns olika förbrukare t.ex.
-elmotor
-värmeelement.
-elektronisk motorstyrning frekvensomvandlare

Jag tänkter att det kan vara bra att nolla inte bryts för elektronik. Den mår kanske bättre då.
Jag har hört att det kan skada om noll-ledaren lossnar. En brytare bryter eller sluter nog inte alla polerna precis i samma mikrosekund, eller gör den det.

Det är denna 4-poliga brytaren till växelriktaren på solcellsanläggningen, som fått mig att undra.
Den heter "Sicherheits- und Trennschalter", dvs säkerhets- och avskiljningsbrytare.
 
  • Öppen elektrisk kopplingsdosa med en 4-polig brytare märkt 'Växelriktare solcellsanläggning' och strömkablar anslutna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En fyra-polig säkerhets- och avskiljningsbrytare ansluten till kablar för 3-fas-förbrukare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tommib
Det behövs inte, men kan vara bra om det är en apparat som på något sätt är en risk för att lösa en JFB (t.ex. infravärme ute eller liknande).

Edit: Jaha.... Det redigerades rätt kraftigt i ursprungsfrågan. Se nedan för bättre svar.
 
Redigerat:
Den fjärde "polen" på säkerhetsbrytare är endast en hjälpkontak för att förregla ev manöver.
OBS den skall inte användas för att bryta nollan, orsaken är att den bryter före samt sluter efter dom övriga kontakterna i brytaren och bryter man nollan innan faserna får man en flytande nolla efter brytaren och det kan ge skadlig överspänning.
OBS 2 det finns även flerpoliga brytare som bryter alla polerna samtidigt MEN det är normalt inte vanliga säkerhetsbrytare.
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Det finns 3 poliga och 4 poliga brytare för 3-fas-förbrukare 400 Volt.
Ska en brytare även bryta nollan utöver att bryta de 3 faserna?
Att jorden grön/gul inte ska brytas är självklart. Men hur är det med brytning av nollan?

Det finns olika förbrukare t.ex.
-elmotor
-värmeelement.
-elektronisk motorstyrning frekvensomvandlare

Jag tänkter att det kan vara bra att nolla inte bryts för elektronik. Den mår kanske bättre då.
Jag har hört att det kan skada om noll-ledaren lossnar. En brytare bryter eller sluter nog inte alla polerna precis i samma mikrosekund, eller gör den det.

Det är denna 4-poliga brytaren till växelriktaren på solcellsanläggningen, som fått mig att undra.
Den du visar på bilden är en korrekt fyrpolig brytare och alltså inte en med hjälpkontakt för tex manöver som elmont nämnde. I ditt fall dessutom inte för att skilja en förbrukare från matningen utan en matningskälla dvs invertern från en annan dvs nätet och där är just den du har mycket lämplig.

Vad är det som får dig tro att något är fel där?
 
  • Gilla
50procent och 2 till
  • Laddar…
Vad jag kan tror är att nollan möjligen pga någon liten defekt kan slutas någon mikrosekund senare än de tre faserna. Dvs vid tillslag av brytaren, under någon mikrosekund, kan elektroniken i växelriktaren vara utan nolla. Växelriktaren är helt fylld med elektronik. Kanske elektroniken då kan ta skada. Det är inget fel på anläggningen eller växelriktaren. Det står ingenting i brytarens produktkatalog om att N skulle brytas före eller senare än faserna. Men på själva brytaren ser man att det står 7N och 8N, så de plintarna verkar vara avsedda just för nollan.

Jag har sett på annan solcellsanläggning att brytaren där bara var en 3-polig brytare, nollan är bara vidareskarvad på plint i brytaren. Där bryts eller sluts inte nollan utan är ständigt ansluten till växelriktaren.
 
Redigerat:
J
Garo har en 4 polig strömbrytare ( inte säkerhetsbrytare ) där 4 polen bryter efter dom andra och går till för dom andra , för att säkerställa att nollan alltid finns med
 
A Arnodt skrev:
Vad jag kan tror är att nollan möjligen pga någon liten defekt kan slutas någon mikrosekund senare än de tre faserna. Dvs vid tillslag av brytaren, under någon mikrosekund, kan elektroniken i växelriktaren vara utan nolla. Växelriktaren är helt fylld med elektronik. Kanske elektroniken då kan ta skada. Det är inget fel på anläggningen eller växelriktaren. Det står ingenting i brytarens produktkatalog om att N skulle brytas före eller senare än faserna.

Jag har sett på annan solcellsanläggning att brytaren där bara var en 3-polig brytare, nollan är bara vidareskarvad på plint i brytaren. Där bryts eller sluts inte nollan utan är ständigt ansluten till växelriktaren.
Invertern behöver du inte oroa dig över den tål det, de är inte avsedda för ö-drift utan kräver ett nät för synk och då kunna mata ut effekt. Den typen brytare rävlyan beskriver är också extra lämplig då nollan kopplas dvs tidig sluttning sen brytning.
 
Visst, så är det att växelriktaren inte ens vaknar om den inte är ansluten till ett elnät med spänning och frekvens inom vissa gränser. Den har reläer inuti växelriktaren som är just avsedda för att avskilja växelriktaren från elnätet, tror jag, ingår i förreglingen så att växerliktaren under inga omständigheter ska kunna mata ut spänning på ett spänningslöst elnät. Växelriktarens elektronik använder inte likspänningen från solcellsmodulerna, då växelriktaren är avskiljd från elnätet.

Är det inte bättre att inte bryta nollan och låta den bara passera brytaren. Vore det inte bättre för elektroniken i växelriktaren?

Tack hittills för svaren, alltid intressant att höra andras synpunkter.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.