Finns det ett rekommenderat max antal kablar i en plint?
Om jag t.ex. har en sån här: (VC05-0047)
https://www.selga.se/sel/Produktkat...sklämma/Koppl-plint-PE-50-mm²-Al-Cu/p/2675365

Kan man teoretiskt sett gå in med PEN på ena sidan och ut med 2 st N + 2 st PE (N1XV 5g6)?
Alltså 4 st 6mm2 kablar på samma plint. Plinten är gjord för 1,5-50 mm2 så det borde ju gå, om det inte finns ett rekommenderat antal kablar då vill säga :thinking:
 
Står ju faktiskt i produktbeskrivningen att man kan ansluta flera ledare. Bör ju betyda 3 eller fler?
 
Ja precis, det står fler. Men hur många är fler, och när är ev. fler för många?
Är det lugnt bara man håller sig inom 50 mm2?
 
Problemet med många ledare i samma förband brukar vara att få till en säker "kontakt" mellan alla trådarna. Så det är av yttersta vikt att man verkligen ser till att det bra kontakt även om man rör lite på trådarna och att ingen kan lossna.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Alright, funkar det så funkar det. Kanske kan vara värt det att lägga till en noll-plint så blir det bara 2 kablar per plint.
 
H hagv skrev:
Alright, funkar det så funkar det. Kanske kan vara värt det att lägga till en noll-plint så blir det bara 2 kablar per plint.
Ja det tycker jag. Tänk även på att endast ansluta samma kabeltyp och area under samma klämma. T.ex. fåkarderlig osv.
 
  • Gilla
hagv och 1 till
  • Laddar…
Är det inte bättre att använda plintar med separata dubbla skruvar för varje ledare ?
Färgglada elektriska anslutningsplintar med dubbla skruvar för ledare.
 
  • Gilla
hagv och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Är det inte bättre att använda plintar med separata dubbla skruvar för varje ledare ?
[bild]
Om det finns plats.
 
Om man kompletterar med en blå, då antar jag att PEN går in i jordplinten, byglas till nollplinten. Sen går jordledarna från jordplinten och noll-ledarna från nollplinten?
Alltså TN-C till TN-S.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.