Hej, jag vet att det finns mkt info om detta på forumet, men fick inte riktigt klarhet i nåt lämpligt antal.

Jag har en gammal porslinscentral, med 2 st 3-fas grupper(spis och tvättstuga), 2st 2-fas grupper (vill helst inte ha kvar detta, ska se ifall han kan frilägga till separata faser, men har ingen koll ifall det är lätt) och resten enfas.

Saker att separera:? Elvärme (används knappt allt men ska ju ligga under nån), LLVP, golvvärme, kyl/frys och el i garage och på altan. Är från -78.

Vad kan lämplig uppdelning vara på JFB's? (2-5 st?, alla 30mA?)

Tänkte köpa 30mA/25A klass A JFB's av nåt bra märke. Nåt märke/webshop att rekommendera med bra pris/kvalitet?
Förmodar att man behöver nån kapsling också, vad kan vara lämpligt?

Ska köpa "allt" material själv, min elektriker var ok med det.
 
Sätt en 3-fas huvudJFB för allt utom de förbrukare du vill skall vara opåverkade av ev. JFB-utlösning. På dessa sätter du personskyddsautomater. Det är en kombinerad JFB och automatsäkring. 1-fas tar 2 platser, 3 fas tar 4 platser.
 
Varför inte byta hela centralen till Normapparater sen kan man ju dela upp hyr man vill.

Om man tex har 2vån villa kan man ju ta nedervån med en JFB, övervån men en JFB, sen kan man tex garage eller ytterbeL/vägguttag med en.

Bästa är som dom gör i Norge en personskyddsautomat till varje grupp dock dyrt :D
 
Elinfo skrev:
Varför inte byta hela centralen till Normapparater sen kan man ju dela upp hyr man vill.
Ofta ganska dyrt att byta allt, och är det från -78 är nog mycket av det fortfarande i bra skick.
Jag skulle nog precis som TS föreslagit bara komplettera med några jfb.

Hur man gör fördelningen kan man ju diskutera. Själv har jag uppfattningen om att det ska sitta minst en jfb per byggnad om man har möjligheten till det, men ingen regel utan undantag.
I ditt fall skulle jag nog iaf ha som målsättning att få isär de olika uppvärmingssystemen på olika jfb, så att du vet att huset iaf har någon uppvärming om du är iväg på semester under vintern om oturen skulle vara framme.
Men, vill dock poängtera att jag ej är i denna branch utan enbart går på egna erfarenheter.
 
Tack för svaren,

Johan Gunverth skrev:
Sätt en 3-fas huvudJFB för allt utom de förbrukare du vill skall vara opåverkade av ev. JFB-utlösning. På dessa sätter du personskyddsautomater. Det är en kombinerad JFB och automatsäkring. 1-fas tar 2 platser, 3 fas tar 4 platser.
Innebär detta att dem saker jag inte vill ha på 3fas jfb;n kommer inte heller finnas kvar i den gamla centralen, utan flyttas ut till den nya lilla centralen med personskyddsautomater?

Så utan omdraging så kanske det skulle bli:
LLVP och golvvärme 1-fas
kyl/frys, dvs kök troligen, 1-fas
garage, altan 1-fas
resten 3fas
dvs 10 platser

2281064 Minikapsl. Gamma 1x10 moduler 180x218x75mm 164,00/st
2163741 Hager Personskyddsautomat B10AADA910G 775,00/st x x3 alt.
(2163652 Hager JFB 2-pol 30mA/25A Jordfelsbrytare CDA225R 426,00/st x 3)
2163660 Hager JFB 4-pol 30mA/25A Jordfelsbrytare CDA425R 594,00/st

Annars finns det alternativ till Hager som är billigare, men ändå bra (undviker gärna Malmbergs, biltema mm)
 
Redigerat:
Om du handlar från elbutik.se så kan du snegla på Garo.
 
Gabbe1 skrev:
Om du handlar från elbutik.se så kan du snegla på Garo.
Jepp Garo har ett mkt bra sortiment som håller samma klass som Hager och ett bättre pris.

Där emot skulle jag inte köpa Mline produkter som är Kina automater.
 
kan tänka mig att slå ett slag för ABB och AEG också.
 
Garos kapslingar är värdelösa om man ska förflytta sig i sidled, finns bara en öppning i mitten. Det är det utfällbara inredet som ställer till det. Hagers 13 modulers är dessutom billigare, dock inte om man vill ha dörr, som ingår i Garos.

247:- för en Hager, 275:- för en Garo.
 
Dum fråga, men funkar garos (och andras) jfb:s och Personskyddsautomater i Hagers kapslingar och omvänt?

Rikard Ågren skrev:
Garos kapslingar är värdelösa om man ska förflytta sig i sidled, finns bara en öppning i mitten. Det är det utfällbara inredet som ställer till det. Hagers 13 modulers är dessutom billigare, dock inte om man vill ha dörr, som ingår i Garos.

247:- för en Hager, 275:- för en Garo.
 
mats_o skrev:
kan tänka mig att slå ett slag för ABB och AEG också.
AEG finns på Clas Ohslon billigt, AEG som AEG förmodar jag?

Jordfelsbrytare
36-3091 2-pol 230V 25A 2 modul 298,00 st.
Dom hade ingen 25A 4-pol dock

Personskyddsautomat
36-3094 2-pol 10A/30mA 2 modul 359,00

Dock undrar jag om man ska ha B eller C?
 
bjarne1 skrev:
Dum fråga, men funkar garos (och andras) jfb:s och Personskyddsautomater i Hagers kapslingar och omvänt?
Jajamänsan! Alla normkomponenter passar i alla normkapslingar. Jag har iallafall hittills inte hittat någon om inte passar, ännu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.