Hej.

Ni med en Atmos 35kw hur många inlägg behöver ni göra i dagsläget för att fylla tankarna? Jag får göra två när tankarna är 40grader i toppen. Tankarna är på 1500L

mvh
Jonas
 
har en atmos 30sf med 2st 750l tank.
eldade igår...tankarna var ca 40g hade efter 2 inlägg 90g itoppen
50g ibotten.....eldar varannan dag ungefär.har lite värme på nu
frugan tycker det är lite kallt....hur ofta eldar du?jag har ca 220kvm att värma.
 
Hej dålig effekt anser ja har en Maga 20 kw ---->1500 L ack tank.. eldar max 2 ilägg då blir tankarna 85-90 grader rakt igenom.. eldar var 4-6 dag beroede på hur långt ner ja vill att tempen på vattnet ska va
 
pennta skrev:
har en atmos 30sf med 2st 750l tank.
eldade igår...tankarna var ca 40g hade efter 2 inlägg 90g itoppen
50g ibotten.....eldar varannan dag ungefär.har lite värme på nu
frugan tycker det är lite kallt....hur ofta eldar du?jag har ca 220kvm att värma.

Det låter konstigt.. Hur mycket får du elda på vintern då om du ska ladda tankarna fulla?
 
Tråden dog ut?

Själv har jag en äldre Atmos DC25 och 1500L vatten..
Gör en brasa var 5e dag ungefär för att få varmvatten, igår hade jag ca 40 grader i tankarna och gjorde ca ett halvt ilägg och på det blev det 85 uppe och 80 på nedre termometrarna..
 
Får du upp tankarna till 80-80-80 med ett halvt i lägg i en 25kw? Då är det nått skumt med min panna då jag får göra i princip 2 hela inlägg för att få den 90-90-90.


/jonas
 
Tänk nu efter lite innan ni tror att den ena eller den andra pannan är bra eller dålig
HUR STOR VOLYM HAR VEDMAGASINET I PANNAN? hur tätt blir veden staplad i
magasinet vilket träslag används m.m.
Ex: en panna har magasin 180l eldas med björk den andra 100l eldas med gran
 
Kan skriva under på det där med veden. Har ett upplag "gratisved" som legat i 4-5 år och är smått murken (barrved). Trots att den är torr får jag ruskigt dåligt effekt ur den. Ger knappt något alls. Min nya björkved däremot... mmmmm! :)
 
jag har eldat med lite gammal ved i 30cm bitar...
kanske därför jag har fått elda så mycket.
ska snart börja i den nya högen med björk i 50cm bitar
hoppas d blir bättre då........
 
pennta skrev:
jag har eldat med lite gammal ved i 30cm bitar...
kanske därför jag har fått elda så mycket.
ska snart börja i den nya högen med björk i 50cm bitar
hoppas d blir bättre då........
Kom över ett lass med 30cm bitar för ett tag sedan som jag testade att elda med.. slutade med att jag gav bort det lasset till en kompis som eldar i en kamin.. Det funkade inte alls i min panna..
 
davvethepirate skrev:
Får du upp tankarna till 80-80-80 med ett halvt i lägg i en 25kw? Då är det nått skumt med min panna då jag får göra i princip 2 hela inlägg för att få den 90-90-90.


/jonas
Dom ändrade det där nångång.. äldre DC25 är istort sett samma som DC30 idag.. Fast min har tryckande fläkt och inga turbulatorer där uppe.. Sitter bara en där nere i kanalen under keramiken..

Ang veden så kör jag med ren björk just nu som är sågade i 50-57cm bitar som jag sågade upp och klöv i våras.. så veden är nog rätt optimal jag kör med just nu..

Och du har ju dessutom en nyare panna som ligger på 35kw.. så något måste vara knas..

Ring och snacka med grabbarna på Atmos i Torsås vett ja.. Dom har varit sjukt trevliga och hjälpsamma dom gånger jag har ringt och behövt support.
 
pennta skrev:
jag har eldat med lite gammal ved i 30cm bitar...
kanske därför jag har fått elda så mycket.
ska snart börja i den nya högen med björk i 50cm bitar
hoppas d blir bättre då........
Blir nog stor skillnad när du börjar med 50cm bitarna :)

Jag eldade i dag.Stoppade i fullt och åkte till jobbet.
Pannan rymmer 135L ved tror jag? Tankarna som är på 2000L var i 25 grader när jag började
Det var rätt mycket björk i ilägget

Så här blev resultatet
http://www.forumbilder.se/images/fa6200963754Pf187.jpg
 
Redigerat:
OM veden sågades och klövs i våras är den INTE optimal klart att den brinner men fukthalten är med största sannolikhet för hög trä torkar lååångsamt invändigt.
 
Jag tyckte min ved torkade otroligt fort (allt är relativt). Staplad ute i en hel del stekande sol och rätt mycket blåst. Jag märkte grym skillnad i vikt redan på ett par dagar och efter en månad var det en härlig klang i vedträna. Kanske inte 100% torra, men brann som sjutton i alla fall (jämfört med den gamla veden). Jag eldar nu med den ved som klövs i våras och det är endast vissa klabbar som var riktigt blöta som fortfarande behöver ligga ett tag till.
 
Om man hugger veden senast mars, har det mesta torkat till juli. Det blir lite bättre om du låter den ligga ett år till, men inte mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.