Hej, jag och min bror har köpt en ö och tillhörande hus uppe därifrån vi kommer.
Prio ett är en bastu/relax/gäststuga för att kunna bo i under renoveringen samt få ett välbehövligt bastubad efter dagens jobb,

Vi har tittat runt på olika typer av friggebodar men då det just på en ö faller väldigt många alternativ bort pga transport så vi har enats om att bygga det i en knuttimrad friggebod vid namn Stella från polhus med 34mm tjocklek på väggarna ( kommer endast nyttjas under vår/sommar/höst).

Iaf så har vi ca 30-40 m2 panel av fin gran till bastun kan hämta mer om det behövs
Mina frågor är då vi inte ska isolera något så hur skall vi bygga bastun för att få ett bra resultat?
Alltså frågan är om hur vi skall bygga väggarna med panel osv. Bastu storleken är tänkt att vara 2 x 2.5 meter två väggar byggs i stugan och två väggar är stugans egna.

Vi vill bara ha tunna glipor i golvet för ventilation och uttorkning hur skulle ni fixa dem på enklaste sätt?

Sen om någon har ett bra förslag på en skorstenslösning som inte kostar sjukt mycket får nån gärna säga till vilken lösning som fungerar ( nej ingen sotare kommer titta till bastun så alla "bra lösningar mottages)
 
Hej och välkommen till forumet!

Jag är ingen expert på området men jag har läst mig till en del då jag själv har haft samma funderingar.

Om du bygger med 34 mm "fusktimmer" och kör vedeldat så behöver du inte isolera. Har du en ordentlig kamin så kommer du inte få några problem att få upp temperaturen i bastun.

Följer det med golv till friggeboden?
Om det inte gör det: Köp obehandlat trallvirke och lägg med nån millimeters springa för ventilation och för att vatten ska ha nånstans att ta vägen.

Om den andra delen ska isoleras så är jag osäker på om mellanväggen ska ha nån form av fuktspärr.
Men detta kanske nån annan vet mer om.
 
Hej, ja vi kör oisolerat då den kommer först och frö st nyttjas nör det är lite varmare ute, försökt hålla mera budgeten då vi senare planerar för ett större projekt på en udde som ligger galet vackert till med fantastisk kvällssol men dör kommer vi ha en helt annan budget så därför blir detta ett test.

Golv medföljer så vi har skissat på det och lägger precis som du säger golvet vid bastudelen med några millimeter mellanrum.
Vi kör hela relaxen oisolerat vestämde vi för enkelhetens skull. Ang mellanväggen så var planen att regla vanliga mått och köra bastupanel mot bastun och sedan skiva och passande panel mot relaxen.

Nu är det projekt leta skorsten/rökrör. Ska kolla skroten i morgon då det annars blir till att handla ett paket för 5-6000kr :(

Ös på med tips som passar en oisolerat vedeldad bastu/relax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.