Hej!

Nån som vet hur många eluttag man bör ha per kvm rum i en lägenhet. Vi har stambyte i min brf och då vill föreningen passa på att installera extra uttag i min lägenhet. Jag är ingen vän av utanpåliggande kulo-ledning och undrar alltså hur många eluttag som är brukligt. Det är skillnad på nyproduktion och ombyggnad. För nyprod är det ett uttag per vägg, max 4 m vägg, därefter 2 uttag, enligt uppgift.

nån som vet?

Tacksam för hjälp, så jag har nåt att säga föreningen i morgon :)

mvh Monica
 
Svensk Standard säger 1 uttag per 4 meter vägg (dörrar och fönster inräknade). Annars sätter du dom där de behövs bäst!
 
Och minst ett på möblerbar vägg (den kan ju vara kortare än 4 m)
 
Då gäller alltså reglerna för nyproduktion också när man bygger om och renoverar?


Ex: Om jag har ett rum som är 5,40*3,5 så blir det alltså 2 uttag på långväggarna och ett på vardera kortväggar?

/Monica
 
Det är ju som vanligt, att det är den som betalar som bestämmer. Vill man inte ha mer än ett uttag i huset så är det inget som förbjuder det, även om det kanske inte är optimalt. Svensk standard ger annars en bra elinst.
 
  • Gilla
pjk11
  • Laddar…
moncan skrev:
Då gäller alltså reglerna för nyproduktion också när man bygger om och renoverar?


Ex: Om jag har ett rum som är 5,40*3,5 så blir det alltså 2 uttag på långväggarna och ett på vardera kortväggar?

/Monica
Njae, man räknar 5,40+5,40+3,50+3,50=17,80 meter. Delar man det med 4 så blir det 5 uttag. Men det är ingen regel utan en standard! Du får sätta hur många uttag du vill och var du vill utom i badkaret, duschen eller badrumsgolvet.
 
Tack för svaren, jag tror mig förstå nu.

Problemet var inte att jag vill ha många, utan att min brf vill sätta dit uttag som jag inte vill ha.
Vi har förlikat oss och de får sätta upp ett uttag till per rum. Orsaken till att jag opponerade mig är att jag tycker kulo-ledning på vägg inte är speciellt snyggt utan rentutavt urfult.

Nu sitter uttagen på ena sidan om ett element och de får sätta dit ett till på andra sidan elementen.

Tack för all hjälp,

/Monica
 
Kulon lägger man på tex golvlisten där kan man lätt "spackla" in den mot golvlisten och då blir den knappt synlig.
Man lägger lite latexfog eller liknande mellan listen och kabeln, sätter man sedan uttagen nere mot listen syns knappt kulon.
 
Jag vet hur man drar elledningar och hur det brukar se ut. Mina befintliga eluttag sitter ca 40 cm upp på väggen och det är dragningen från ett gammalt uttag ner till sockeln som inte kommer att bli snygg.

/Monica
 
Du bor i en bostadsrättsförening. Du äger bostaden innanför väggarna och ansvarar för vad som finns där. Jag har mycket svårt för att tro att föreningen kan tvinga på dig några ytterligare vägguttag!
 
  • Gilla
Atelitzy
  • Laddar…
Trots att många tror som Sawsaw, så äger man inte en bostadsrätt. Som namnet antyder har man endast rätten att bo i lägenheten. Bostadsrätt är en boendeform som innebär en rätt att nyttja en bostadslägenhet för obegränsad tid. Bostadsrättinnehavaren äger inte fastigheten, men väl en andel i bostadsrättföreningen som i sin tur äger fastigheten.
 
Sam: Både ja och nej. Du har rätt stora friheter att göra lite vad du vill i en bostadsrätt, då du är skyldig att underhålla otroligt mycket mer än vad man behöver i en hyresrätt.
Men visst du har rätt, man äger inte fastigheten, hade man gjort det så skulle det va en äganderätt. Men hursom så kan inte en Styrelsen tvinga på någon extra saker, Om det inte är en fråga om något som är samägt av föreningen.

Att sätta upp extra väggutag är något som ligger på Bostadsrättshavaren och det är denne som ev bekostar sådana ändringar. I vissa fall kan det va så att man på en stämma har bestämt att standarden skall ökas i föreningens samtliga lägenheter, och att en sådan kostnad skall läggas på hela projektet och i slutändan på månadsavgiften.Är man det minsta tveksam till vad man själv har ansvar för så kan man fråga styrelsen om dom någon form av folder för detta.
 
elmont skrev:
Kulon lägger man på tex golvlisten där kan man lätt "spackla" in den mot golvlisten och då blir den knappt synlig.
Man lägger lite latexfog eller liknande mellan listen och kabeln, sätter man sedan uttagen nere mot listen syns knappt kulon.
Det behövs ju jätte mycket latexfog om du ska ha det mellan kabeln och listen.

Det brukar vara ca 220 cm mellan taklist och vägguttag vid golvet... :)

Det heter:

Taklist

Dörrfoder

Golvsockel


Sorry va bara tvungen, inget illa menat till dig som person, men vi elektriker är lika spydiga till folk när dom säker att dom vill ha en kontakt på väggen, det heter ju strömställare. :)
 
Moncan.

Hur gick det med föreningen och vägguttagen...
 
Får revidera mitt inlägg längre upp.
Läste lite i ämnet å de blev lite av en tolkningsfråga. Bor man i en BRF så kan man göra lite som man vill på många punkter såsom sätta uppe extra uttag. Dock så är det lite luddigt vad Föreningen kan göra å har ansvar över. Står att Föreningen ansvarar mer eller mindre för allt med elen, utom säkringar och lampor. Men sätter man upp eget så är det inte rimligt enligt mig att föreningen ska ansvara för detta.
Så somsakt, det är lite oklart.

Men hade det vart jag som hade vart i samma sits så hade inte jag heller godkänt det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.