Tjena!

Förutsättningarna är som följer:

Liten hall 1500*3500 med lågt (~2100)i tak.
Vitmålad råspont på väggar (Glans 20) och tak (Glans 7).
Standardbeige äldre klinker (20*20) på golvet.
Ett mindre fönster (40*40).

Dvs minimalt med ljusinsläpp.

Hur skulle ni gjort med dessa spottar (Malmbergs MD-99)?:
http://www.malmbergs.com/frmProductDisplay_new.aspx?item=9974091

Jag skulle vilja sätta 2st mitt i. Räcker detta tror ni?
Hur hade du gjort?

Bifogar bild så alla ska förstå:):
Planlösning.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade satt 2 st, enligt skiss nedan. De downlights du valt är rejält bredstrålande (60°) så även med din begränsade takhöjd så får du bra täckning med dessa två.

placering_2xdownlight.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har MD-99 i källaren med ungefär samma takhöjd som du har, fast med 2500mm i längd. På den sträckan är det 2st, vilket räcker gott och väl så länge man inte dimmar för mycket då blir det skumt mellan ljuspunkterna.

Hade min hall varit 3500mm skulle det blivit 3st jämt fördelat.
 
Jo. 2 eller tre är frågan. Tror det blir 3st med 90cm emellan. Skönt att veta att det blir bra bredd trots lågt i tak!
 
I hallen vill jag ha bra ljus.
Jag hade nog satt fyra i en linje
Går alltid att dimma eller tom ändra på drivdonet i ditt fall.
 
Får man svara noll? Jag tycker det är mycket trevligare med lösa spottar som sitter på på en list och kan riktas mot saker på väggarna eller i rummet. Särskilt i ett litet utrymme som en hall.
 
Hasse C skrev:
Får man svara noll? Jag tycker det är mycket trevligare med lösa spottar som sitter på på en list och kan riktas mot saker på väggarna eller i rummet. Särskilt i ett litet utrymme som en hall.
Med en takhöjd på bara 2.1m blir det tight med spottar på list/skena.
 
Vi har en armatur med 4spot idag och det känns som jag ska få den i huvudet varje gång... Och jag är bara 180cm...
Tror det blir 3st iaf, 4 känns overkill. Blir 70cm mellan dom då, är inte det lite onödigt?
 
Jam81 skrev:
Vi har en armatur med 4spot idag och det känns som jag ska få den i huvudet varje gång... Och jag är bara 180cm...
Tror det blir 3st iaf, 4 känns overkill. Blir 70cm mellan dom då, är inte det lite onödigt?
Beror på vem du frågar.
Jag har två utrymmen med downlight där jag vill ha mycket ljus.
På det ena stället har jag har jag 100cm mellan dem och på det andra 70cm.
100cm är fullt tillräckligt, men 70 är bättre, dvs jag ser skillnad.
 
Ok. Samma downlights?
 
Jam81 skrev:
Ok. Samma downlights?
Nej, mina lämnar lite mer ljus.
Jag har annan takhöjd och spridningen skiljer.

Tror tre är tillräckligt, men jag skulle valt fyra.
 
Ok. Jag kör på tre. Återkommer med resultat och bilder.
 
Eventuellt problem...

Rev ner innertaket ikväll. 2 lager masonit, och kvar är nu ca 20-25mm träpanel. Ovanpå detta verkar det tyvärr ligga spån... Blir det ett problem med träpanel och spånet ang värmen tror ni?
Led blir väl inte så varm? (Någon hade mätt upp detta i någon annan tråd till 50-60grader)
Hade hoppas att slippa dosor, men det måste jag väl ha nu?
Vilken har funkat bäst för er?
 
Jam81 skrev:
Eventuellt problem...

Rev ner innertaket ikväll. 2 lager masonit, och kvar är nu ca 20-25mm träpanel. Ovanpå detta verkar det tyvärr ligga spån... Blir det ett problem med träpanel och spånet ang värmen tror ni?
Led blir väl inte så varm? (Någon hade mätt upp detta i någon annan tråd till 50-60grader)
Hade hoppas att slippa dosor, men det måste jag väl ha nu?
Vilken har funkat bäst för er?
Jag skulle inte chansa jag hade satt pottor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.