Y
Far dog. Jag togöver gården. Kvar är deklarationspärmar från 1979 (mest gällande jordbruk).

Hur mycket utav detta behöver jag spara?

Är frestad att gå igenom varje pärm och rensa ut allt som inte verkar intressant.
- Dels för att det är svårt att hitta viktiga papper bland alla kvitton på bränsle och annat smått.
- Sen tar pärmarna även plats.
 
Näringsidkare = 10 år
 
Yrrol skrev:
Hur mycket utav detta behöver jag spara?
Behöver pga av lagkrav eller på för din egen skull? Lagkraven har behandlats men det kan mycket väl finnas papper där som du för din egen skull vill behålla. Tänker på sånt som anskaffningsvärden, avtal mm, mm. En "deklarationspärm" kan nog innehålla lite av varje.
 
O
10+1 har jag hört som tid men det var för företag...
men deklarationer från 79? de borde du inte behöva spara... Men som sagt var tidigare.... Kolla igenom pärmarna kan finnas intressanta och kanske roliga saker att spara... Men det är en annan sak... Preskriptionstiden på saker med affektionsvärde är evigt ;)
 
Inga.
Det är inte samma ägare = nytt företag.
Far din är död dessutom.
Vad är det för svar övriga gett dig?

Tala noga med din revisor och skatteverket.
Du kan ha valt att inte nämna något i din fråga som gör att du ev., kan anses ansvarig...
 
Y
Oengagerad revisor som jag trött på nu och ska ersätta, men det lät ju logiskt att höra med skatteverket.

När man byter revisor, ska nuvarande revisorn ge den nya revisorn sina pärmar?

Jag tror inte dessa pärmar behövs, det var 6 år sedan far dog och känns som om allt pappersarbete är färdigt nu.
-fast slänger man något så lär det ju garanterat vara någon som ber än visa just det man har slängt. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.