Hejsan alla forumläsare.

Är ny här och har upptäckt att forumet innehåller mycket bra info för oss "icke proffs".

Här är min fundering:

Har ett 3-fas uttag sittande på väggen i mitt uthus. Nu funderar jag på att bygga om det lite och isolera för att få ett litet hobby/fixar rum.
Kan man då koppla flera 1-fas element och belysning på 3-fas matningen? Och i så fall hur stor belastning kan man koppla på?

Uttaget är säkrat med 3 st 16 A säkringar och på kabeln står det AKKJ 4*2,5+2,5.

Tacksam om någon vill ge mig ett svar då jag själv är lite osäker på 3-fas. Kan vara bra att få lite uppgifter innan man kontaktar en elektriker.
 
tjenare
det går bra det ...det du ska göra är att byta uttaget mot en central....o där ifrån gå ut till olika förbrukare
 
RilleRock
Du kan belasta ca 3680W per fas.

Samt sätta upp en egen central beroende på om du ev skall ha ngt 230 uttag.
 
Tack för svaren.

Men om man belastar varje fas med över 3000 W, blir inte noll-ledningen överbelastad då?
 
RilleRock
Bra tänkt.

Om man skall belasta så mkt så skall man ha 400V element då de drivs på 2 faser dvs ingen nolla samt jord för att skyddsjorda.
 
Robban1 skrev:
Tack för svaren.

Men om man belastar varje fas med över 3000 W, blir inte noll-ledningen överbelastad då?
Om man har "rena" belastningar, typ radiatorer (inget med switchelektronik i) så kommer strömmen från dom olika faserna att vara fasförskjuten sinsemmelan 120 grader, vilket gör att den inte adderas tillvarandra.

Har man switchelektronik i belastningarna (så att det generas övertoner) får man en förhöjd nollström med möjlig farmgång som följd!
 
sverre skrev:
Om man har "rena" belastningar, typ radiatorer (inget med switchelektronik i) så kommer strömmen från dom olika faserna att vara fasförskjuten sinsemmelan 120 grader, vilket gör att den inte adderas tillvarandra.

Har man switchelektronik i belastningarna (så att det generas övertoner) får man en förhöjd nollström med möjlig farmgång som följd!
Kan man avsäkra noll-ledningen också? För att undvika ev. varmgång om det enligt ovan skulle inträffa.

Om man ansluter el radiatorer och vanliga lampor så skulle man alltså kunna ta ut över 3000 W per fas utan att noll ledaren överbelastas pga fasförskjutningen mellan faserna?
 
RilleRock
Du pratar om 230V element eller?

Gött med semester ;D
 
Robban1 skrev:
Kan man avsäkra noll-ledningen också? För att undvika ev. varmgång om det enligt ovan skulle inträffa.

Om man ansluter el radiatorer och vanliga lampor så skulle man alltså kunna ta ut över 3000 W per fas utan att noll ledaren överbelastas pga fasförskjutningen mellan faserna?
Ja, man kan skydda nollan, MEN då måste samtliga fasledare brytas vid överström i nollan.

Jo, fasförskjutningen gör att om fasströmmarna i alla tre faser är lika stor kommer summan i nollan att bli noll.
Tittar man på alla tre sinusvågorna samtidigt och adderar summan av dessa bli det noll, men det gäller endast vid symetrisk belastning.
 
Tack än en gång för alla svar.

Så har man lärt sig lite mer om 3-fas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.